از میزبانی قطعی تا ناكامی در تعیین محل بی‌طرف

محل میزبانی نمایندگان ایران از نمایندگان عربستان، تبدیل به یكی از پیچیده ترین مسایل ماههای اخیر فوتبال ایران شده است.

به گزارش نما، از روزهای ابتدایی سال جاری ، مسئولین فدراسیون ، نوید پیروزی فوتبال ایران در دادگاه عالی ورزش را دادند و اعلام کردند ایران در فصل آتی لیگ قهرمانان آسیا در زمین خودی از نمایندگان عربستان پذیرایی خواهد کرد. پس از انتشار این خبر تردیدهایی در خصوص صحت و سقم آن وجود داشت و عربستانیها نیز به هیچ وجه زیر بار بازی در ایران نمی رفتند.به هر حال بعد از کش و قوس فراوان در جلسه AFC حرف عربستانیها به کرسی نشست و نمایندگان ایران مثل دو فصل گذشته حق میزبانی از نمایندگان عربستان در زمین خودی را ندارند.

پس از این اتفاق ، مسئله محل برگزاری بازیهای نمایندگان ایران و عربستان تبدیل به بحث روز فوتبال غرب آسیا شد. عربستانیها در تعیین میزبان مشکلی نداشتند و کشورهای کویت و امارات را به عنوان میزبان معرفی کردند.اما درمورد نمایندگان ایران داستان متفاوت بود استقلال که در فصل گذشته از میزبانی در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس خاطره خوبی نداشت و عملا از میزبانی بهره مند نشده بود تصمیم گرفت که یکی از کشورهای آسیانه میانه نظیر تاجیکستان ،‌ازبکستان ، قرقیزستان را به عنوان محل برگزاری بازیهای خانگی با عربستان معرفی کند. از طرف دیگر تراکتورسازی با توجه به مسایل سیاسی بین قطر و عربستان و با علم به این نکته که جو حاکم بر ورزشگاههای قطر به نفع عربستان نخواهد بود قصد داشت که این کشور را به عنوان میزبان معرفی کند. با توجه به مشکلات و محدودیتهایی که برای برگزاری بازی در کشورهای آسیای میانه وجود دارد به احتمال زیاد این گزینه از سوی کنفدراسیون آسیا مردود می شد به همین خاطر ، فدراسیون فوتبال ، موافقت باشگاه استقلال را برای معرفی قطر به عنوان محل میزبانی از تیمهای عربستانی جلب کرد و بنا بر این مقرر شد تا هر دو نماینده ایران کشور قطر را به کنفدراسیون فوتبال آسیا معرفی کنند.

اما داستان میزبانی به همین جا ختم نشد و فدراسیون فوتبال عربستان اعلام کرد که حاضر به بازی در کشور قطر نیست و در میان ناباوری همگان و با دیپلماسی ضعیف فدراسیون فوتبال ایران ، کنفدراسیون فوتبال آسیا برابر فوتبال عربستان تمکین کرد و رای به میزبانی نمایندگان ایران در کشور عمان داد که به هیچ وجه گزینه مورد تایید ایران نبوده و کاملا انتخاب دلخواه عربستانی به شمار می آید. مسئولین فوتبال ایران که خبر از میزبانی قطعی نمایندگان ایران می دادند حال حتی در تعیین محل بی طرف دلخواه ناکام ماندند.
منبع: وب سایت برنامه نود

۱۳۹۶/۱۱/۱۷

اخبار مرتبط