مخاطبان تلویزیون به دنبال سوژه‌های جذاب‌تر

كارگردان خواب و بیدار گفت: امروز مخاطب تلویزیون، سخت پسندتر شده و خواهان سوژه‌های جذاب‌تر است.

به گزارش نما، مهدی فخیم‌زاده کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون، در خصوص اهمیت مجموعه‌های تلویزیونی برای مخاطبان رسانه گفت: بیشتر مخاطبان تلویزیون مایل به دیدن سریال‌های تلویزیونی هستند و این تنها مربوط به سال‌های اخیر نمی‌شود. مخاطب صدا و سیما همیشه بیننده اخبار و سریال‌های تلویزیونی بوده است.

این کارگردان با اشاره به تجربه‌اش در ساخت ۸ سریال تلویزیونی بیان کرد: به جهت اهمیت این قالب برنامه سازی، همواره تولید و پخش مجموعه‌های نمایشی در صدر کار سیمای جمهوری اسلامی قرار داشته است.

فخیم زاده در ادامه با اشاره به فضای رقابت رسانه‌ای در دنیای امروز افزود: زمانی تلویزیون بی‌رقیب بود و رسانه دیگری وجود نداشت؛ بنابراین مردم امکان دیگری جز پیگیری این رسانه را نداشتند. اما امروز شرایط فرق کرده است و مجموعه‌های تلویزیونی با دو رقیب یعنی شبکه نمایش خانگی و سریال‌های ماهواره‌ای رو به رو هستند. این تنوع به بیننده امکان انتخاب داده است.

بازیگر سریال «مختارنامه» اظهار کرد: با توجه به وجود رقبا در بحث سریال‌سازی، اهمیت این موضوع بیشتر از گذشته شده است. در گذشته اگر ذائقه مخاطب آثار نمایشی بود، فقط می‌توانست به رسانه ملی مراجعه کند؛ اما الان این طور نیست. با این حال اگر کار خوبی پخش شود باز هم مخاطب ما به جهت رنگ و بوی ملی، آثار داخلی را انتخاب می‌کند. با این تفاوت که بیننده نسبت به قبل سخت پسندتر شده و خواهان سوژه‌های جذاب‌تر است.

این کارگردان با بیان اینکه فقط تولید اثر خوب می‌تواند مخاطب را جذب کند، افزود: امکان تعطیل کردن شبکه نمایش خانگی و مانع شدن از پخش سریال‌های خارجی نیست؛ بنابراین باید برای تولید سریال‌های موفق بیشتر تلاش کرد.

فخیم زاده با اشاره به مشکلاتی که در بحث سریال‌سازی وجود دارد، گفت: گاهی برای سریال‌سازی با محدودیت‌هایی مواجه هستیم که همیشه هم غلط نیست. مسلماً مدیران هم مشکلات خودشان را دارند و نسبت به رسانه‌های دولتی توقعات خاصی وجود دارد؛ بنابراین با وجود این مشکلات، ساخت سریال تلاش مضاعفی می‌خواهد و چاره‌ای نیست که در هر ژانر و سوژه‌ای که کار می‌کنیم، وسواس بیشتری به خرج دهیم تا کار خوبی ارائه شود.

وی با بیان اینکه سریال‌های خوب زمان پخش خیابان‌ها را خلوت می‌کنند، ادامه داد: تجربه نشان داده وقتی سریالی خوب باشد مخاطب خودش را پیدا می‌کند. البته، سریال‌سازی در بحث بودجه مشکلات متعددی دارد. به خصوص در سال‌های اخیر مشکلات بیشتر شده و در کنار مسئولان کار ما هم سخت شده است.

فخیم زاده خاطرنشان کرد: امروز تلویزیون از نظر مالی مشکل دارد. اگر بخواهیم سریال بسازیم و برای کیفیت مطلوب ۷ ماه زمان لازم باشد، ما مجبوریم در ۴ ماه کار را تمام کنیم و این به اثر لطمه می‌زند. محدودیت در بودجه ابتدا به تهیه کننده می‌رسد، بعد کارگردان و به ترتیب سایر عوامل و در نتیجه در کار تاثیرگذار است.

۱۳۹۶/۱۲/۸

اخبار مرتبط