این نكات بهداشتی را در سفرهای نوروزی رعایت كنید

اهمیت رعایت نكات بهداشتی در طول سفر، بسیار بیشتر از زندگی روزمره است. موارد ساده زیر را بخوانید و در طی سفر به خاطر بسپارید. برای شما سفر خوشی آرزومندیم.

به گزارش نما، عید نوروز، فرصت خوبی برای سفر و عوض کردن آب و هوای خانواده است. اما اگر چند نکته بهداشتی ساده را در طی سفرهای نوروزی رعایت نکنید، ممکن است بیماری و کسالت سفر خوش شما را تبدیل به خاطره ای بد کند. یادتان باشد در طول سفر ممکن است به دلیل خستگی و کم خوابی، بدن شما آسیب پذیرتر شود. اهمیت رعایت نکات بهداشتی در طول سفر، بسیار بیشتر از زندگی روزمره است. موارد ساده زیر را بخوانید و در طی سفر به خاطر بسپارید. برای شما سفر خوشی آرزومندیم.

نکات بهداشتی که باید در طول سفر رعایت کنید؛

1- در هنگام مسافرت ، از آب لوله کشی تصفیه شده استفاده نمایید ودر صورتی که از سالم بودن آب مصرفی خود اطمینان ندارید، باید آن را جوشانده و سپس مصرف کنید.

2- در پارکها و تفریحگاهها به تابلوهای راهنمای آب شرب و غیر شرب (مورد استفاده جهت آبیاری فضای سبز)توجه کنید .

3- برای آشامیدن آب ازلیوان شخصی و یا لیوان یکبار مصرف استفاده نمایید. اگر با اتوبوس سفر می‌کنید و تشنه شده‌اید راننده وظیفه دارد لیوان یک‌بار مصرف در اختیار شما قرار دهد، در غیر این صورت باید از لیوان شخصی‌تان استفاده کنید اما به هیچ وجه از لیوان‌های معمولی پلاستیکی یا شیشه‌ای در اتوبوس استفاده نکنید.

4- «ممکنه یه جا بایستی، یخ بخریم!» این همان جمله‌ای است که عمل به آن احتمالا سفر شما را خراب می‌کند. مسافران باید از خرید یخ‌های قالبی در طول سفر خودداری کنند، چراکه منبع آبی تولید این یخ‌ها مشخص نیست و ممکن است این یخ‌ها از آب‌های ناسالم تهیه شده باشند که آلوده به انگل‌هایی است که ممکن است اسهال به همراه داشته باشد.

یخ را از مراکز مطمئن تهیه نموده و از مصرف یخ‌هایی که در شرایط غیر بهداشتی و رویزمین نگهداری یا خرد می‌شوند خودداری کنید.

5- از مصرف آب‌های سطحی، چشمه‌ها و دریاچه‌ها خودداری کنید.

6- شستن دستها با آب و صابون قبل از خوردن غذا نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماریهای روده ای (اسهال و …)دارد . در بین راه در دستشویی‌ها از صابون جامد استفاده نکنید و به جای آن از صابون مایع برای شستن دست‌ها استفاده کنید.

7- سالمسازی سبزیجات، قبل از مصرف، در پیشگیری از ابتلا به بیماریهای عفونی و انگلی روده‌ای موثراست.

8- سالمسازی سبزیجات در چهار مرحله پاکسازی انگل‌زدایی (بوسیله مایع ظرفشوئی و آب)،گندزدایی (محلول ضد عفونی کننده سبزیجات قابل تهیه از داروخانه ها و آبکشی با آب فراوان ) و شستشو انجام می‌شود .

9- از خرید موادغذایی به ویژه نوشیدنی ها، که توسط فروشندگان دوره گرد عرضه می شوند جدا خودداری نمایید.

10- مواد غذایی را در طول مسیر دور از نور و حرارت مستقیم خورشید نگهداری گردد.

11- مواد غذایی باید دارای تاریخ تولید و انقضا، پروانه ساخت از وزارت بهداشت وعلامت استاندارد باشد.

12- از خرید موادغذایی که فاقد مشخصات بهداشتی (موادغذایی فله) هستند و یا بسته بندی آنها دچار آسیب دیدگی و یا پارگی است خودداری نمایید .

13- در طی مسافرت از مصرف شیر و فرآورده های لبنی غیر پاستوریزه و از خرید موادغذایی محلی نظیر ماست، پنیر، خامه، و… که احتمال آلودگی آنها زیاد است و مصرف آنها می تواند موجب ایجاد بیماریهای عفونی گردد خودداری نمایید .

14- آجیل و خشکبار مورد نیاز را حتی‌الامکان به صورت بسته‌بندی تهیه کنید.

15- از خرید خشکبار و آجیل فله که ممکن است به علت آفت‌زدگی و کهنگی غیرقابل استفاده باشند پرهیز کنید .

16- تا حد ممکن در طول مسافرت غذا را برای مصرف یک وعده غذایی تهیه کنید.

17- غذاهای باقیمانده باید در یخچال نگهداری شوند. در صورت عدم دسترسی به یخچال و یا یخدان از مصرف مجدد غذایی که بیش از ۲ساعت از طبخ آن می‌گذرد خودداری کنید.

18- همچنین قبل از مصرف غذای باقی مانده آن را به مدت کافی ، حدود 20 دقیقه حرارت دهید اگرجهت صرف غذا به اغذیه فروشی ها و رستوران های بین راهی مراجعه می کنید ، از تهیه بهداشتی غذاها مطمئن شوید. در رستوران‌های بین راهی هم رعایت نکات بهداشتی حائز اهمیت است. بهتر است در رستوران از مواد غذایی پخته نشده مثل سالاد و سبزی استفاده نکنید و اگر لیوان یا ظروف یک‌بار مصرف دیگر در اختیارتان قرار گرفت پس از مصرف آنها را با فشار دست بشکنید تا امکان استفاده مجددش برای سودجویان وجود نداشته باشد.

19- در غیر این صورت از مصرف غذا در اماکن غیر بهداشتی دوری کنید، بهتر است از غذاهای بسته بندی شده دارای مشخصات بهداشتی استفاده کنید.

20- در صورتی که قصد استفاده از غذاهای کنسرو شده را دارید مراقب باشید که قوطی‌ها برآمده یا فرورفته نباشند و نشتی یا شکستگی نداشته باشند. قوطی کنسرو را پیش از بازکردن و مصرف، 20 دقیقه بجوشانید. از مصرف مواد غذایی سرخ کرده، سنگین و پرحجم هم خودداری کنید.

21- از ریختن زباله دراماکن و معابر عمومی جدا خودداری نمایید.

22- زباله‌های خود را در طول سفر، در کیسه‌های نایلون نگهداری و در اولین سطل زباله بریزید.

23- سیگارکشیدن در مراکز زیارتی، اماکن عمومی و وسایل نقلیه همگانی ، تجاوز به حقوق عمومی جامعه محسوب می‌شود و از نظر قانونی نیزممنوع است. از انجام این عمل غیر اخلاقی جدا خودداری کنید.

اگر سابقه بیماری دارید یا در حال حاضر تحت درمان هستید؛

1. با دکتر خود صحبت کنید

اگر در رابطه با وضعیت درمانی خود و بهداشت در سفر نگرانی هایی دارید، بهترین کار این است که با پزشک خود مشورت کنید. در مورد نوع سفر،مقصد و شرایط سفر به دکتر خود توضیح داده تا او بتواند بهترین توصیه ها به عنوان اقدامات احتیاطی را در اختیار شما بگذارد.

2. بیمه خود را بررسی کنید

اگر دارای بیمه ی درمانی هستید، اعتبار آن را چک کنید و اگر به خارج ازکشور سفر می کنید، حتما بیمه ی مسافرتی جامعی را تهیه کنید. قبل از خرید بیمه ی مسافرتی به دقت در مورد آن تحقیق کنید تا با توجه به هزینه ای که می کنید،جامع باشد و همه چیز را تحت پوشش قرار دهد.

3. دانستن محل مراقبتهای پزشکی

قبل از سفر نسبت به امکانات بهداشتی و فوریتهای پزشکی نزدیک محل اقامت خود، اطلاعاتی کسب کنید تا در صورت نیاز بدانید که باید به کجا مراجعه کنید و نزدیکترین مکان به شما کدام است. این موضوع هم از هزینه های شما می کاهد و هم استرستان را کم می کند.

4. بسته بندی دارو

داروهای مورد نیاز شما در سفر،شامل داروهایی می شود که نیاز به مصرف آن دارید و توسط دکتر تجویز شده و علاوه بر آن داروهایی برای درمان دردهایی نظیر درد معده، سر درد، دل درد و ... اگر با هواپیما سفر می کنید، باید دقت داشته باشید که این داروها را در کیف دستی که نزد خودتان است، نگه دارید.

۱۳۹۶/۱۲/۸

اخبار مرتبط