پاسخ العبادی به یك شایعه

نخست وزیر عراق از طرح جدیدی برای بیرون راندن بقایای داعش از خاك عراق خبر داد و تاكید كرد، نیروهای خارجی هیچ پایگاهی در این كشور ندارند.

به گزارش نما، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود در بغداد اعلام کرد، سازمان‌های امنیتی در بخش اصلی طرح جدید بیرون راندن بقایای گروه تروریستی داعش از عراق به تلاش‌های اطلاعاتی متکی هستند.

العبادی با بیان اینکه نیروهای بیگانه در عراق پایگاهی ندارند، گفت، نیروهای بین‌المللی در عراق تنها با موافقت دولت این کشور عمل می‌کنند.

وی تصریح کرد، مرزهای عراق و سوریه در امنیت کامل قرار دارد و نیروهای امنیتی عراق کاملا بر این مرزها کنترل دارند.

نخست وزیر عراق بر ادامه عملیات پاکسازی خاک عراق از لوث وجود داعش تاکید کرد و از همکاری با پلیس بین‌الملل (اینترپل) در مورد انتقال مجرمان و سرمایه‌ها از طریق مرزها و تمایل آنها برای حمایت بیشتر در این زمینه خبر داد.

العبادی در ادامه سخنان خود گریزی هم به برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور زد و گفت، اقدامات به منظور برگزاری انتخابات شفاف در مناطق آزاد شده در حال انجام است.

وی با تکذیب وجود توافق بر تشکیل فراکسیون بزرگتری پس از برگزاری انتخابات، از کمیساریای انتخابات خواست بی‌طرف عمل کند و در روند انتخابات خللی ایجاد نکند.

همچنین نخست وزیر عراق از امضای توافقنامه‌ای با مقامات اقلیم کردستان برای از سرگیری صادرات نفت کرکوک از طریق بندر «جیهان» ترکیه در آینده‌ای نزدیک خبر داد و تاکید کرد، میان دولت و طرف کردی برای آغاز صادرات نفت اتفاق نظر وجود دارد و دو طرف توافق کردند اختلافات را حل کنند.

وی گفت، در این زمینه با دولت ترکیه گفت‌وگوها در حال انجام است.

العبادی ادامه داد، پس از نابودی برخی عوامل فساد، واردات گمرکی افزایش چشمگیری داشته است و دولت مرکزی بر کنترل خود بر گذرگاه‌های مرزی تمایل دارد.

نخست وزیر عراق تصریح کرد، تیم‌هایی که دولت مرکزی برای کسب آمار دقیق از شمار کارمندان به اقلیم فرستاده، در حال انجام ماموریت خود هستند و نتایج آن به زودی اعلام خواهد شد.

همچنین وی بر امنیت استان کرکوک تاکید کرده و گفت، این استان به عنوان شهری برای همزیستی مسالمت‌آمیز باقی خواهد ماند و کمیته‌هایی تشکیل شده تا اقدامات لازم برای احقاق حق خانواده‌های شهدا انجام شود.

العبادی با طرح این سؤال که میلیاردها دلار پول حاصل از صادارات نفت اقلیم به کجا رفته، از خاموش کردن رادارهای کشتی‌های حامل نفت و بردن بشکه‌های نفت به اسرائیل خبر داد.

گزارش‌هایی که خبرگزاری رویترز در سال ۲۰۱۴ منتشر کرد، حاکی از آن است که آمریکا و اسرائیل به لیست خریداران نفت خام از اقلیم کردستان به شیوه‌های غیرقانونی پیوسته‌اند و اسرائیل طی سال میلادی مذکور چهار بار نفت خام از کردستان دریافت کرده است.

۱۳۹۶/۱۲/۹

اخبار مرتبط