تقی نتاج در گفتگو با نما:

جراحی اقتصاد ایران قطعا خونریزی دارد /نرخ بالای سود سپرده ها استمرار بیماری اقتصاد است

عکس خبري -جراحي اقتصاد ايران قطعا خونريزي دارد /نرخ بالاي سود سپرده ها استمرار بيماري اقتصاد است

كارشناس مسائل اقتصادی گفت: جراحی اقتصادی در كشور مطمئنا خونریزی دارد و تكرار روش های قبلی به عنوان مسكن شاید جوابگو باشد ولی نباید این روشها ادامه پیداكند.

غلامحسین تقی نتاج کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با نما با بیان اینکه کاهش نرخ سود بانکی در 11 شهریور سال جاری در راستای سیاست گذاری بانک مرکزی در سه سال گذشته بود، گفت: این کار بدین منظور صورت گرفت تا از افزایش نقدینگی هرساله به دلیل بالابودن نرخ سود بانکی جلوگیری شود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه از همان اول هم پیش بینی تأثیرگذاری این حرکت بر بازارهای مکمل بازارپول بود و قرار بود با مدیریت این اثرگذاری بازار به سمت تولید کالا و خدمات برود، اظهار داشت: قرار بود بعد از یک دوره گذار که نیازمند ریاضت در همه بخش ها بود شاهد رونق اقتصاد مربوط به تولید کالا و خدمات باشیم.
وی افزود: متاسفانه با تدابیر اشتباه و اقدامی واکنشی از سوی دولت که در هفته های اخیر صورت گرفت این حرکت مغایر هدف گذاری ها بود و نباید این اتفاق می افتاد.
وی تصریح کرد: اگر این افزایش 5درصدی نرخ سود بانکی برای سال 97 نیز ادامه پیدا کند، 82هزار میلیارد تومان در بازار پولی و بانکی نقدینگی ایجاد خواهد شد که اگر ما به ازای آن در اقتصاد واقعی اتفاقی نیفتد سیاهچاله نظام بانکی عمیق تر خواهد شد.
نتاج کارشناس مسائل اقتصادی و مدیر عامل بانک قوامین بیان داشت: جراحی اقتصادی در کشور مطمئنا خونریزی داردو تکرار روش های قبلی به عنوان مسکن شاید جوابگو باشد ولی نباید این روشها ادامه پیداکند.
وی با تاکید بر اینکه رویکرد کاهش نرخ سود بانکی یک الزام برای اقتصاد ما است و نباید به هیچ وجه این مسیر را تغییر دهیم، خاطر نشان کرد: استمرار بالابودن نرخ سود سپرده ها ادامه بیماری قبلی اقتصاد کشور خواهد بود.
وی در پایان یادآور شد: حقیقت آن است که بانکهای مختلفی که سودهای نجومی پرداخت می‌کردند در عوض این تخلف نه تنها موفقیتی برای بانک خود بدست نیاورده اند بلکه از لحاظ سود آوری نیز شکست خورده اند و نتوانستند عایدی مناسبی به دست بیاورند و حتی بعضا به مرز ورشکستگی هم رسیدند زیرا یک بانک باید پاسخگوی سهامدارها در رابطه با سود آوری باشد.

۱۳۹۶/۱۲/۱۲

اخبار مرتبط