فیلمی كه آقای بازیگر را از بازیگری متاسف كرد

فیلم سینمایی "دعوتنامه" از جهات مختلف دارای نقاط ضعف بسیاری زیادی است كه از جمله مهم ترین آنها می توان به فیلمنامه به شدت شعاری و یك سویه آن اشاره كرد.

به گزارش نما، سینمای ایران این روزها شاهد اکران باقی مانده و جا مانده های سینما در سال 96 است که از جمله این آثار می توان به فیلم سینمایی "دعوتنامه" ساخته "مهرداد فرید" اشاره کرد.

این فیلم اولین بار در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به اکران در آمد در آن زمان انتقادات تند و منفی بسیاری را به همراه داشت و در آن دوره به اذعان بسیاری منتقدین از بدترین فیلم های جشنواره فیلم فجر بود.

کیفیت بد فیلم دعوتنامه تا جایی پیش رفت که "حمیدرضا آذرنگ" بازیگر این فیلم گفت: من تعارف ندارم. مهرداد فرید انسان بسیار خوب، دوست داشتنی است اما ما در مورد هنر صحبت می کنیم. من وقتی در اتفاق قرار گرفتم که خیلی از اتفاق ها افتاده بود و من نمی دانستم. بی نهایت اصرار کردم تا وضعیت درست شود اما آقای فرید اهمیتی نمی دادند.

وی ادامه داد: من مطمئم اگر آقای فرید اعتماد می کردند و در مورد بازیگران کمی حساسیت های خود را برای تولید اثر هنری بالا می بردند این اتفاقات پیش نمی آمد تا فیلمی قابل دفاعی ساخته شود اما من هیچ دفاعی ندارم چون می دانم در آنجا اتفاقات غلطی افتاده است.

کارگردان اثر بعد از واکنش آذرنگ گفت: متاسفانه حواشی فراوانی درباره دعوتنامه در زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر به وجود آمد. در مورد حمیدرضا آذرنگ صحبت نمی‌کنم و ترجیح می‌دهم اتفاقات از طریق صنف برطرف شود اما حدس می‌زنم بعدها حرف‌های خود درباره دعوتنامه را پس بگیرند.

وی ادامه داد: بالاخره هر فیلمی در زمان جشنواره با نقد و نظرات فراوانی گفته شده و فیلمساز هم علاقه‌مند به شنیدن این نقدها هستیم اما امسال و در طول جشنواره افرادی تازه‌کار و جوان سعی داشتند با پرخاشگری کسب اعتبار کنند. این اتفاقات شاید بازخورد کوتاه مدت داشته باشد اما در درازمدت به ضررشان خواهد بود.

حال یکسال گذشته و فیلم دعوتنامه در سینما به اکران عموم در آمده است. جالب آنجاست نه تنها آذرنگ حرف خود را پس نگرفته بلکه مخاطبان هم در ادامه انتقادات فیلم مهرداد فرید را دوست ندارند. این فیلم در حدود دو هفته تنها 19 میلیون تومان فروخته تا یکی از شکست خوردگان گیشه لقب گیرد.

فیلم سینمایی "دعوتنامه" از جهات مختلف دارای نقاط ضعف بسیاری زیادی است که از جمله مهم ترین آنها می توان به فیلمنامه به شدت شعاری و یک سویه آن اشاره کرد.

از سویی نقطه ضعف بزرگ و اصلی این فیلم را باید در تیم بازیگران دانست. به جز حمیدرضا آذرنگ که در حد بضاعت اثر به ایفای نقش پرداخته مابقی بازیگران کاملاً ناشیانه و بد بازی کرده اند. آنها نه تنها به شخصیت هایشان نریسده اند بلکه در برخورد های متقابل با بازیگر اصلی به طر مشهودی ملتهب و نگران بازی میکنند. البته شخیت پردازی تخت اثر را نباید فراموش کرد اما این اتفاق چیزی از بازی بد بازیگران دعوتنامه کم نمی کند.

نوع فیلمبرداری و دکوپاژهای این فیلم را هم سطح آثار کم کیفیت قرار می دهد که توانایی نشان تماشاگر روی صندلی خانه خود را هم ندارد. اصرار بی مورد کارگردان مبنی بر استفاده از گوشی همراه برای فیلمبرداری کاملاً غیر حرفه ای بهره گیری شده و به هیچ عنوان به کلیت اثر نمی خواند.

فرید که این روزها با فیلم "دعوتنامه" شکست در گیشه را تجربه می کند ماه های گذشته به یکی از چهره های حاشیه ساز سینما تبدیل شده است. وی با استفاده از یکی از بازیگران ترکیه ای که در سریال ها و فیلم ها مبتذل ترکیه ای به ایفای نقش پرداخته انتقادات فراوانی را با خود به همراه داشت. مهرداد فرید کارگردان جن زیبا این بار با استفاده از بازیگری پرحاشیه می خواهد تجربه تلخ گیشه با دعوتنامه را فراموش کند اما به چه بهایی؟.

۱۳۹۶/۱۲/۱۳

اخبار مرتبط