رویترز علت سفر نتانیاهو به آمریكا را افشا كرد

سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به آمریكا فرصتی برای فرار او از دردسر‌های پرونده فساد مالی‌اش و تمركز بر اهداف ضدایرانی اوست.

به گزارش نما، خبرگزاری رویترز در گزارشی تحت عنوان «سفر نتانیاهو به آمریکا، فرصتی برای فرار از پیگرد قانونی» نوشت:‌ دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، امروز دوشنبه در چارچوب تلاش برای ایجاد یک جبهه مشترک در برابر ایران با یکدیگر دیدار و مذاکره می‌کنند ولی پیش‌بینی می‌شود این گفتگو‌ها با پیشرفت چندانی در زمینه چشم‌انداز به بن‌بست رسیده صلح خاورمیانه میان اسرائیل و فلسطنیان همراه نباشد.

در این گزارش آمده است: نتانیاهو که انبوه تحقیقات پی در پی درباره اتهامات فساد مالی، حیات سیاسی وی را در معرض خطر قرار داده و روز جمعه از سوی پلیس اسرائیل مورد بازجویی قرار گرفته است، در طول سفر پنج روزه به آمریکا تلاش می‌کند تا فضای متفاوتی را در اطراف خود رقم بزند.

به نوشته رویترز، احتمالا تلاش ترامپ برای اصلاح یا لغو برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام و نگرانی‌های اسرائیل از باز شدن جای پای تهران در سوریه در صدر دستور کار مذاکرات ترامپ با نتانیاهو قرار داشته باشد؛ هر دوی این‌ها مدتهاست مواضعی بر ضد برجام اتخاذ کرده‌اند. ترامپ تهدید کرده است از برجام خارج خواهد شد مگر اینکه متحدان اروپایی به اصلاح آن کمک کنند.

نتانیاهو اندکی قبل از ترک اسرائیل به خبرنگاران گفت قصد دارد درباره یک رشته مسائل با ترامپ گفتگو کند که مهم‌ترین آن‌ها ایران، «اقدامات تهاجمی» تهران، «جاه‌طلبی هسته‌ای» این کشور و «اقدامات مخرب» تهران در خاورمیانه از جمله در مجاورت مرز‌های اسرائیل است. نتانیاهو همچنین هشدار داده اسرائیل ممکن است بر ضد ایران وارد عمل شود. او همچنین تهران را به تلاش برای احداث کارخانه‌های تولید موشک‌های هدایت‌شونده نقطه‌زن در لبنان متهم کرده است.

ترامپ و نتانیاهو همچنین درباره تلاش‌های جرد کوشنر، داماد ترامپ و مشاور ارشد رئیس جمهور آمریکا، در پیشبرد صلح در خاورمیانه بحث و تبادل نظر خواهند کرد. با این همه پس از تصمیم ترامپ در شناسایی قدس به عنوان «پایتخت» اسرائیل در ماه دسامبر، سرنوشت فرایند صلح خاورمیانه در هاله از ابهام قرار گرفته است.

به نظر نمی‌رسد سفر بنیامین نتانیاهو با آمریکا و مذاکراتش با ترامپ که از میان رهبران جهان نزدیکترین روابط را با نخست وزیر اسرائیل دارد، باگشایش عمده‌ای همراه باشد. یک مقام آمریکایی به رویترز گفت این صرفا یک نشست معمولی است.

رویترز در ادامه گزارش خود آورده است: ولی برای نتانیاهو دیدار با ترامپ در کاخ سفید و سخنرانی در لابی طرفدار اسرائیل آیپک در روز سه‌شنبه، به مثابه فرصتی برای فرار از دردسر‌های پیگرد قانونی در اسرائیل به شمار می‌رود. مقامات آمریکایی می‌گویند تحقیقات درباره اتهامات فساد علیه نتانیاهو در مذاکرات وی در آمریکا از جمله دیدار با اعضای کنگره تاثیری نخواهد گذاشت.

۱۳۹۶/۱۲/۱۴

اخبار مرتبط