ممنوعیت استفاده از كتب كمك درسی در مدارس

حكیم زاده با اشاره به مصوبه جدید و موكدات وزیر آموزش و پرورش مبنی بر ممنوعیت استفاده از كتب كمك درسی گفت: استفاده از كتب كمك آموزشی ممنوع است. حتما معلمان هم همكاری خواهند كرد.

به گزارش نما، رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع جایگزین‌های تکلیف شب و پیک نوروزی برگزار شد، درباره سرانه مطالعه در ایران، گفت: متولی اعلام سرانه مطالعه و پیمایش‌هایی از این دست به وزارت فرهنگ و ارشاد باز می‌گردد؛ باید روی افزایش سرانه مطالعه در جمعیت کودک و نوجوان بیشتر کار کنیم.

وی با بیان اینکه پیک‌های نوروزی نقشی در تعمیق یادگیری نداشتند، افزود: تجارب زیستی ما نشان می‌داد پیک نوروزی تبدیل به یک روند فرسایشی شده است و بر همین اساس امسال تصمیم گرفتیم جایگزینی مناسب با هدف تربیتی برای آن داشته باشیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه موضوع پیک‌های نوروزی به سال‌های قبل برمی‌گردد، ادامه داد: پیک‌های نوروزی از توزیع یکسان سراسری در سطح کشور شروع شد، سپس به استان، مناطق و مدارس رسید اما چالش این بود که در کلاس‌های پرجمعیت و چندپایه معلمان ما فرصت نداشتند و تکلیف سنگین به بچه ها داده می‌شد که در برخی مواقع نیز بزرگترها آن را انجام می‌دادند.

حکیم زاده ادامه داد: امسال داستان‌گویی، داستان‌خوانی و داستان نویسی جایگزین پیک‌ها شد و دانش‌آموزان از بین این سه فعالیت می‌توانند انتخاب کنند.

وی با بیان اینکه حق انتخاب با دانش‌آموزان است تا هر کدام از این سه فعالیت را انتخاب کنند، گفت: از خانواده‌ها و معلمان درخواست می‌کنم قدرت انتخاب بچه‌ها را به رسمیت بشناسند زیرا حق انتخاب داشتن کودکان برای ما مهم است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: با همکاری مرکز فناوری اطلاعات، فرمی را در سامانه همگام قرار دادیم و هر معلمی فرم کلاس خود را پر می‌کند تا مشخص شود هر دانش‌آموز کدام فعالیت را انتخاب کرده است؛ ما برآیند این اطلاعات را جمع‌آوری می‌کنیم که به نوعی مبنای عمل است.

حکیم زاده با تأکید بر اینکه این طرح همه مدارس را شامل می‌شود، اظهار کرد: هرکدام از این سه فعالیت به طور اختصاصی می‌توانند مهارت‌های مغفول دوران کودکی را تقویت کنند؛ تقویت مهارت نوشتن و بازگوکردن مطلب در داستان نویسی مدنظر ماست.

وی اضافه کرد: دانش‌آموزان در داستان‌گویی می‌توانند خلاصه داستانی را بازگو و صدای خود را ضبط کنند؛ مثلا می‌توانند قسمتی از شاهنامه را بخوانند، یا می‌توانند گزارش سفر بنویسند.

وی افزود: در واقع تقویت مهارت‌ ابراز وجود و مهارت‌های گفتاری از دیگر اهداف ماست؛ در داستان نویسی نیز دانش‌آموزان با قدرت تخیل خود می‌توانند داستانی بنویسند و پای صحبت‌ها و قصه‌های مادربزرگ و پدربزرگ خود بنشینند و این قالب بسیار منعطف است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره اظهاراتی مبنی بر محدود سازی ناشران از سوی وزارت آموزش و پرورش گفت: ما حق انتخاب کودکان را به رسمیت می‌شناسیم و مرجعیت وزارت ارشاد را برای ممیزی کتب به رسمیت می‌شناسیم؛ همانطور که خودمان را مرجعیت تربیتی برای اتخاذ تصمیمات تربیتی داریم که نهادهای دیگر نباید به آن ورود کنند، اینکه آزمونی برگزار شود یا نه یک تصمیم تربیتی است.

وی ادامه داد: معتقدیم وزارت ارشاد هم کار خود را درست انجام می‌دهد و این حق را به خانواده‌ها می‌دهیم که دست به انتخاب در بازار کتاب بزنند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه قرار نیست هیچ هزینه‌ای به بچه ها تحمیل کنیم یا کتاب‌های ناشران خاصی در مدارس توزیع شود، اظهار کرد: می‌خواهیم بچه‌ها به کتابخانه بروند و از دوستانشان کتاب امانت بگیرند؛ ما روی عنوان خاصی تمرکز نداریم و امیدواریم اهداف اصلی تحت الشعاع قرار نگیرد.

حکیم زاده با اشاره به مصوبه جدید و موکدات وزیر آموزش و پرورش مبنی بر ممنوعیت استفاده از کتب کمک درسی گفت: استفاده از کتب کمک آموزشی ممنوع است. حتما معلمان هم همکاری خواهند کرد. آگاه کردن خانواده ها نیز بسیار مهم است که برنامه درسی دوره ابتدایی به تنهایی برای تحقق اهداف یادگیری کفایت می‌کند و هیچ جزوه و کتاب کمک آموزشی لازم نیست.

وی ادامه داد: امیدواریم در سال 97 با هدایت مدیران و آگاهی و تدبیر معلمان مدارس شاهد باشیم چنین اتفاقی در مدارس نیفتد و کتب کمک درسی توزیع نشود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه باید دوران کودکی را به رسمیت بشناسیم، گفت: باید تعلیم و تربیت را به عنوان علم در نظر گرفته و اجازه ندهیم ملاحظات سیاسی دخیل شود، بپذیریم که تعلیم و تربیت یک علم است. امیدوارم نمایندگان مجلس از این طرح‌ها که یک بسته با هدف تربیتی است، حمایت کنند.

حکیم زاده در پایان تأکید کرد: توقع داریم با توجه به آنکه جمعیت اصلی هدف کار فرهنگی در اختیار آموزش و پرورش است، بودجه های پراکنده فرهنگی را در اختیار ما بگذارند تا بتوانیم متمرکزتر عمل کنیم.

۱۳۹۶/۱۲/۱۹

اخبار مرتبط