افشای مكالمه جنجالی رهبران آمریكا و مكزیك

رئیس‌جمهوری آمریكا جزئیات تماس تلفنی با همتای مكزیك خود را كه درباره یكی از جنجالی‌ترین وعده‌های انتخاباتی‌اش بود و موجب شد اولین دیدار رسمی رهبران دو كشور در كاخ سفید به تعویق بیفتد، فاش كرد.

به گزارش نما، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا شنبه در تجمع حامیانش در پنسیلوانیا گفت با درخواست رئیس‌جمهوری مکزیک برای عدم اجرای وعده انتخاباتی‌اش مبنی بر اینکه دولت مکزیکو سیتی باید هزینه ساخت دیوار مرزی میان دو کشور را پرداخت کند،مخالفت کرده است.

زمانی که حاضران شعار دادند "دیوار را بساز" او از جزئیات مکالمه‌ تند و تیزش با رئیس‌جمهوری مکزیک سخن گفت. این جزئیات به تماس تلفنی جنجالی ماه گذشته میان رهبران دو کشور پر جمعیت آمریکای شمالی مرتبط است. او مدعی شد گفت‌وگو با رئیس‌جمهوری مکزیک که باید هزینه چند میلیارد دلاری ساخت دیوار مرزی را بدهد، به بن‌بست رسید.

به گفته ترامپ، رئیس‌جمهوری مکزیک که "فرد واقعا خوبی" است، یک درخواست محترمانه از ترامپ کرده و گفته است: "آقای رئیس‌جمهور مایلیم بیانیه‌ای صادر کنید و بگویید که مکزیک پول این دیوار را نمی‌پردازد." ترامپ هم پاسخ داده است: "دیوانه شدید؟ چنین حرفی نمی‌زنم."

ترامپ همچنین مدعی شد که پس از این درخواست رئیس‌جمهوری مکزیک، او گفته است: "بای، بای. هیچ راهی ندارد که چنین توافقی کنم."

پس از این تماس تلفنی، اولین سفر رسمی رئیس‌جمهوری مکزیک به واشنگتن به تعویق افتاد و به رغم‌ سفر جارد کوشنر، داماد و مشاور ارشد ترامپ به مکزیکو سیتی، تاریخی برای دیدار آتی مشخص نشد.

ترامپ حین کمپین انتخاباتی خود وعده این دیوار مرزی را داده و تاکید کرد تا مکزیک هزینه آن را بپردازد اما این درخواست با اعتراض رهبران مکزیک همراه شد. ساخت دیوار مذکور حدود ۱۸ میلیارد دلار هزینه دارد.

۱۳۹۶/۱۲/۲۰

اخبار مرتبط