رئیس پارلمان عراق: ایران همسایه ماست و مشتركات زیادی با هم داریم

رئیس پارلمان عراق در گفت‌وگوی تلویزیونی با یك برنامه مصری، تاكید كرد كه ایران كشوری همسایه برای عراق به شمار می‌رود و دو طرف مشتركات زیادی با یكدیگر دارند.

به گزارش نما، «سلیم الجبوری» رئیس پارلمان عراق در گفت‌وگو با برنامه «نقطة تماس» شبکه «On Live» مصر اعلام کرد که «ایران کشور همسایه عراق است و منافع مشترک اقتصادی و تجاری این دو کشور را در کنار هم قرار می‌دهد».

رئیس پارلمان عراق گفت: ایران همسایه ماست و همان‌طور که می‌دانید از نظر جغرافیایی همسایه‌ها وجود دارند و شما نمی‌توانید همسایه‌ات را انتخاب کنی.

رئیس پارلمان عراق با اشاره به اینکه باید بر اشتراکات میان همسایگان تمرکز شود، گفت: میان ایران و عراق نیز اشتراکات زیادی وجود دارد که مسائل میان دو ملت، منافع تجاری و بازرگانی و سایر مسائل و قضایای اسلامی و عربی و ... از جمله آنهاست. اما مشکلی که ما با آن مواجهیم و محل انتقاد است، مربوط به دخالت در امور داخلی و نقض حاکمیت است و این امر به ایران منحصر نمی‌شود که به سایر کشورهای همسایه ما مانند ترکیه، سوریه، اردن و عربستان نیز مربوط است و حتی این مشکل را با کشورهای عربی داریم.

وی گفت که این کشورها با بحران‌هایی مواجهند که این بحران‌ها بر عراق نیز تاثیر می‌گذارد.

رئیس پارلمان عراق توضیح داد: در ارتباط با ایران ما دو گزینه فرا روی خود داریم. یا باید درهای کشور خود را ببندیم و هیچ ارتباطی با ایران نداشته باشیم که این مسئله غیرممکن است. و پیش از این این راه امتحان شده است و دشمنی میان دو کشور و حتی جنگ را پشت سرگذاشته‌ایم ...که خسارات زیادی بابت آن متحمل شده‌ایم.گزینه دیگر ما ارتباط بر اساس منافع دوجانبه اما در سایه احترام متقابل است.

الجبوری درباره بحران‌های جاری در عراق گفت که مشکل عراق به سایر کشورها ربطی ندارد و منبع اصلی این بحران‌ها از داخل عراق است که به واسطه عدم توافق دیدگاه‌های طرف‌های مختلف حاصل شده و کشور را به میدان تسویه‌حساب‌های مختلف بدل کرده است.

رئیس پارلمان عراق، 13 فروردین جاری به دعوت رسمی قاهره به مصر سفر کرد و با مقامات این کشور دیدار کرد.


۱۳۹۷/۱/۲۱

اخبار مرتبط