درخواست رئیس جمهور افغانستان از طالبان

رئیس‌جمهور افغانستان از طالبان خواست تا در انتخابات پارلمانی و محلی آتی در این كشور جنگ زده شركت كند.

به گزارش نما، اشرف غنی در حالی مجددا چنین درخواستی را از طالبان دارد که این گروه شبه‌نظامی هنوز به پیشنهادهای صلح طلبانه سابق او پاسخ نداده است.

رئیس‌جمهور افغانستان در مراسم آغاز فرایند ثبت رای دهندگان برای این انتخابات که مدت‌هاست به طول انجامیده در کاخ ریاست جمهوری در شهر کابل به رسانه‌ها گفت: اکنون زمان درستی است برای آنکه از طالبان تقاضا کنیم فعالیت‌های سیاسی را آغاز کند.

او خاطرنشان کرد: اگر آنها (طالبان) معتقدند که میان مردم افغانستان ریشه دارند پس انتخابات می‌تواند فرصتی برای آنها باشد و افغان‌ها می‌توانند درباره سرنوشت طالبان به عنوان یک حزب سیاسی تصمیم بگیرند.

او درخصوص اینکه چگونه چنین چیزی با توجه به اینکه طالبان به دموکراسی و انتخابات اعتقاد ندارند امکان پذیر خواهد شد، توضیح بیشتری نداد.

این در حالی است که در ماه فوریه نیز اشرف غنی پیشنهادهای فراگیرتری طی کنفرانس موسوم به فرایند کابل برای طالبان مطرح کرده بود از جمله آنکه پیشنهاد داد طالبان را به عنوان یک گروه سیاسی بپذیرند،‌ زندانیان آنها را آزاد کنند و تحریم‌ها علیه آنها را بردارند و در ازای آن این گروه قانون اساسی افغانستان را به رسمیت بشناسد و تمامی ارتباطاتش با گروه‌های تروریستی دیگر را قطع کند اما طالبان تاکنون به این پیشنهادها پاسخ نداده است.

در این میان یک مشاور سیاسی ارشد اشرف غنی به نام محمد اکرم خپالواک گفت: طالبان وارد یکسری رایزنی‌های جدی در سطح عالی درباره پیشنهاد صلح شده است.

او در سخنرانی در مجلس سفلی پارلمان افغانستان اظهار کرد: بر طبق اطلاعات ما طالبان مشغول رایزنی‌های جدی شده و شاید مشکلاتی به وجود بیاید اما ما خوش بین هستیم که افزایش فشارها بر آنها و تلاش‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی برای صلح سبب یک فرایند صلح تحت رهبری و مالکیت افغان‌ها شود.

قرار است در تاریخ 20 اکتبر سال جاری میلادی انتخابات پارلمانی و منطقه‌ای در افغانستان برگزار شود و بالغ بر 7000 مرکز رای گیری در سراسر این کشور ایجاد شده اما حدود 1000 مرکز از آنها در مناطق خارج از کنترل دولت افغانستان قرار دارد.

۱۳۹۷/۱/۲۶

اخبار مرتبط