آیا وضو و غسل با ناخن مصنوعی صحیح است؟

با توجه به رواج كاشتن ناخن در سال‌های اخیر، این پرسش وجود دارد كه وضعیت غسل كردن یا وضو گرفتن با آنها چه می‌شود؟

به گزارش نما، در سال های اخیر شاهد افزایش کاشتن ناخن میان بانوان هستیم. این اتفاق البته با ابهاماتی همراه شده که مربوط به صحت غسل و وضو است. پرسش این است که با چنین وضعیتی، آیا می توان غسل کرد یا وضو گرفت؟ حکم شرعی این مسئله چیست؟

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:

امام خمینی ‌(ره):

کسی که ناخن کاشته، یعنی ناخن چسبانده، وضویش صحیح نیست. در نتیجه، اگر با وضوی باطل نماز بخواند، نمازش صحیح نیست. حال اگر خانمی ناخن کاشت و در موقع نماز می خواهد نماز بخواند، باید برای وضو ناخن‌ها را بردارد و وضو بگیرد. اگر به طوری چسبیده که قابل برداشتن نیست یا با مشکلاتی همراه است، باید وضوی جبیره نیت کند و با وضوی جبیره نمازش را بخواند. در این صورت، نمازش صحیح خواهد بود.

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی):

اگر ناخن کاشته شده قابل برداشتن نبوده یا ازاله آن مستلزم ضرر و مشقّت باشد و با وجود ناخن ها قدرت بر رساندن رطوبت به پوست دست نباشد، مسح روى همین ناخن‌ها کافى ‌است و غسل نیز همین حکم را دارد.

آیت الله مکارم شیرازی (مدظله العالی):

اگر کسی ناخن مصنوعی بکارد، در صورت امکان می بایست برای وضو و غسل ناخن مصنوعی را بردارد، اما اگر برداشتن آن ممکن نباشد یا موجب حرج و سختی غیر قابل تحمل باشد، به صورت جبیره ای وضو و غسل را انجام دهد؛ یعنی روی ناخن مصنوعی دست تر بکشد، وضو و غسل صحیح است.

مرحوم آیت‌الله بهجت (ره):

وضو و غسل صحیح نخواهد بود و اگر این فعل در یکی از اوقات نماز انجام شود، ضایع نمودن امر واجب دانسته شده و اگر قبل از وقت نماز انجام شود، خلاف احتیاط خواهد بود؛ در صورت کاشتن ناخن به هنگام وضو یا غسل اگر امکان بیرون آوردنِ آن نبود، باید در وضو و غسل عمل به جبیره کند.

آیت‌الله صافی گلپایگانی (مدظله العالی):

کاشتن ناخن به صورتی که برای وضو و غسل نتوانند آن را بردارند، اشکال دارد؛ ولی چنانچه شخصی مرتکب این عمل شده باشد، در صورت امکان، پس از برداشتن ناخن وضو و غسل را به طور طبیعی انجام دهد و در صورت عدم امکان، با همان حال وضو و غسل جبیره ای و احتیاطاً تیمّم هم انجام دهد.

آیت‌الله وحید خراسانی (مدظله العالی):

اگر در جای وضو و غسل چیزی چسبیده که برداشتن آن ممکن نیست یا موجب حرج (سختی) است، بنابر احتیاط واجب هم وضو یا غسل جبیره‌ای گرفته و هم تیمم نماید. همچنین احتیاط واجب آن است که بعد از برداشتن ناخن نمازهای خوانده شده را قضا کند.

مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی (ره):

اگر ناخن مصنوعی روی پوست دست یا ناخن چسبیده باشد، باید بر طرف شود و در صورت عدم امکان حکم وضو و غسل جبیره را دارد.

آیت‌الله نوری همدانی (مدظله العالی):

اگر چنین ناخنی قابل کندن نیست، اگر ناخن مصنوعی در محل تیمم نباشد، باید تیمم نماید و اگر در مواضع تیمم باشد، باید هم وضو و غسل جبیره‌ای انجام داده و هم تیمم کند.

۱۳۹۷/۲/۵

اخبار مرتبط