سفیر جدید آمریكا در برلین: شركت‌های آلمانی در ایران تجارت نكنند

سفیر جدید آمریكا در آلمان در اظهاراتی كه نقض آشكار تعهدات واشنگتن در توافق هسته‌ای برجام به شمار می‌رود خواستار توقف روابط تجاری شركت‌های آلمانی با ایران شده است.

به گزارش نما، «ریچارد گرنل»، سفیر جدید آمریکا در آلمان در مصاحبه‌ای با «فاکس‌نیوز» خواستار توقف مراودات تجاری شرکت‌های آلمانی با ایران شده است.

به ادعای روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست»، «گرنل» در پاسخ به سوال مجری «فاکس‌نیوز» که نظر او را درباره توافق هسته‌ای ایران جویا شده بود، ایران را «حامی تروریسم دولتی» خواند و گفت: «چرا کشوری باید خواستار تجارت با آنها باشد؟ بنابراین من فکر می‌کنم لازم است من برای شرکت‌های آلمانی توضیح بدهم که نباید در داخل ایران تجارت کنند. این کار صحیح نیست.»

این اظهارات سفیر جدید آمریکا در آلمان نقض دست‌کم دو مورد از بندهای توافق هسته‌ای برجام به شمار می‌رود. بندهای ۲۶ و ۲۹ برجام، طرف‌های این توافق هسته‌ای را از اخلال در عادی‌سازی تجارت با ایران منع می‌کنند.

در بند ۲۶ برجام آمده است: «ایالات متحده، با حسن نیت، نهایت تلاش خود را برای دوام این برجام و پیشگیری از ایجاد تداخل در تحقق منتفع شدن ایران از لغو تحریم‌های مشخص‌شده در پیوست دو به‌عمل خواهد آورد.»

بند ۲۹ توافق هسته‌ای هم تصریح دارد: «اتحادیه اروپایی و دولتهای عضو و همچنین ایالات متحده، منطبق با قوانین خود، از هرگونه سیاست با هدف خاص تأثیرگذاری خصمانه و مستقیم بر عادی‌سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران، در تعارض با تعهداتشان مبنی بر عدم اخلال در اجرای موفقیت‌آمیز این برجام خودداری خواهند کرد».

پیش از این هم «سیگال مندلکر»، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی درباره تجارت با ایران هشدار داده بود.

۱۳۹۷/۲/۱۵

اخبار مرتبط