همدستی آمریكا و اسرائیل در ترور الحریری

«جمیل السید» رئیس پیشین دستگاه امنیتی لبنان، آمریكا و رژیم صهیونستی را به دست داشتن در ترور «رفیق الحریری» نخست وزیر پیشین لبنان متهم كرد.

به گزارش نما، السید این سخنان را پس از خروج از جلسه دادگاه ویژه لبنان در لاهه هلند درباره پرونده ترور الحریری مطرح کرد.

وی که برای ادای شهادت خود به دادگاه رفته است، گفت: قطعنامه 1559 سازمان ملل نبود که سوریه را از لبنان خارج کرد بلکه این ترور الحریری بود که منجر به این رویداد شد.

السید گفت: رفیق الحریری در جریان انتخابات و تمدید دوره ریاست جمهوری «امیل لحود» و غیر از آن حضور سوریه در لبنان و امیل لحود و مقاومت را تایید کرد. همه اینها دلیلی شد که اسرائیل او را ترور کند.

وی افزود: اگر الحریری زنده می ماند اتفاقات بعد به وقوع نمی افتاد. آنها مروان حماده را هم ترور کردند و ولید جنبلاط را تحریک کردند و اتفاقات بعدی رقم خورد. من معتقدم آمریکا و اسرائیل پشت ترور الحریری بودند.

رئیس پیشین دستگاه امنیتی لبنان خاطرنشان کرد: حق ملت لبنان است که حقیقت را بشناسد البته نه به روش جریان 14 مارس و هواداران آنها و نه از طریق دادگاه بین المللی که با رویکردی سیاسی رفتار می کند. حقیقت با شاهدان دروغین محقق نمی شود بلکه با دلایل محکم رقم می خورد.

در 26 بهمن 1383 (14 فوریه 2005) رفیق الحریری که در آن زمان رهبر حزب «جریان المستقبل» بود به همراه 21 نفر دیگر در انفجاری مهیب در بیروت کشته شد.

بعد از ترور او، گروه ها و شخصیت های مخالف سوریه، این کشور را متهم به دست داشتن در این ترور کردند. این فشارهای سیاسی سرانجام به خروج نیروهای سوریه که از سال ها قبل با هدف تامین امنیت در لبنان حضور داشتند، منجر شد.

ژنرال جمیل السید رئیس سابق دستگاه امنیتی لبنان، در انتخاباتی که یک ماه پیش برگزار شد، توانست با رای بسیار بالایی از حوزه بعلبک و هرمل در استان بقاع به مجلس لبنان راه یابد.

جمیل السید به همراه سه افسر عالی رتبه دیگر امنیتی، به اتهام دست داشتن در ترور رفیق الحریری، از سال 2005 به زندان افتاد و در سال 2009 پس از چهار سال آزاد شد.

«دیوید ری» رئیس هیات قضات دادگاه بین المللی ویژه ترور الحریری اخیرا اعتراف کرد که جمیل السید در جریان بازجویی، از سوی کمیته تحقیقات بین المللی که 13 سال پیش انجام گرفت، با سوء رفتار مواجه شده است.

ری به السید گفت: من فیلم بازجویی از شما را دیدم، بازجوی پرونده به شیوه خیلی بد و غیر حرفه ای با شما رفتار کرد. لحن او را هم شنیدم، و باید گفت آنچه که اتفاق افتاد بسیار زشت و شرم آور بود.

۱۳۹۷/۳/۱۹

اخبار مرتبط