ماجرای دكمه هسته ای كره شمالی

رویترز در مطلبی نوشت در حالی كه رئیس‌جمهور آمریكا همواره چمدان اتمی خود را به همراه دارد، اطلاعات اندكی درباره دكمه هسته‌ای كره شمالی در دسترس است.

به گزارش نما، هنگامی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، دیدار کرد دکمه هسته‌ای (چمدان اتمی) خود را همواره نزدیکش نگه داشته بود.

با این حال، جزئیات اندکی درباره دکمه هسته‌ای کره شمالی منتشر شده است.

کیم جونگ اون در ابتدای سال جاری میلادی خطاب به جهان اعلام کرد: «همواره یک دکمه هسته‌ای بر روی میز کارم وجود دارد». گفته‌های وی این گونه تفسیر شد که او همواره بر زرادخانه هسته‌ای کره شمالی نظارت دارد.

ترامپ در پاسخ به این گفته‌های کیم جونگ اون در پیامی توییتری نوشت: «من نیز یک دکمه هسته‌ای دارم که بسیار بزرگتر و قدرتمندتر از دکمه او است و کار هم می‌کند!»

هنگامی که ترامپ و کیم جونگ اون در سنگاپور با یکدیگر دیدار کردند، یک کارمند کاخ سفید، همواره دکمه‌ای که به وسیله آن رئیس جمهور آمریکا می‌تواند فرمان حمله هسته‌ای را تایید کند، در یک چمدان همراه او حمل می‌کرد.

با این حال، درباره دکمه هسته‌ای کره شمالی اطلاعات اندکی در دسترس است و نظارت بر تاسیسات هسته‌ای این کشور نیز در دست حلقه‌ای ناشناس قرار دارد.

با این حال، تحلیلگران که از نزدیک وقایع در کره شمالی را رصد می‌کنند اعلام کرده اند به نظر نمی‌رسد رهبر کره شمالی بدون حصول اطمینان از امنیت زرادخانه هسته‌ای و توانایی خود برای صدور فرمان استفاده از آن، پیونگ یانگ را به مقصد سنگاپور ترک کرده باشد.

اندرو اونیل، کارشناس سیاست هسته‌ای کره شمالی در دانشگاه کوئینزلند استرالیا، در این‌باره گفت: «ما نمی‌دانیم قابلیت‌های ارتباط امن کره شمالی تا چه حد توسعه یافته است. به همین دلیل، نمی‌توانیم مطمئن باشیم کیم جونگ اون در زمان شرکت در نشست سنگاپور به سادگی به اداره فرماندهی ملی خود دسترسی خواهد داشت یا خیر.»

اونیل افزود: «افزون بر این، از آنجا که به نظر می‌رسد تمامی فرماندهی، نظارت، ارتباطات و اطلاعات در کره شمالی تحت فرمان کیم جونگ اون مدیریت می‌شود، احتمال دارد کیم دسترسی مطمئن برای صدور فرمان حمله در صورت لزوم را نداشته باشد.»

مایکل مادن، کارشناس مسائل کره شمالی، گفت به نظر می‌رسد کیم این مسئولیت را به یکی از مقامات معتمد خود در پیونگ یانگ، از جمله «چو ریونگ هِی»، واگذار کرده باشد.

مادن گفت: «کیم می‌تواند در غیاب خود نیز فرمان حمله موشکی را صادر کند. برای انجام این حملات دستورالعمل‌هایی در نظر گرفته شده است.»

مقامات معتمد کره شمالی کنترل خطوط تلفن‌های اضطراری را که به تازگی متصل شده است، در اختیار دارند و به نظر می‌رسد کُدهایی وجود داشته باشد که با استفاده از آن‌ها فرمان پرتاب موشک‌ها صادر شود.

مادن افزود: «چند نمونه از تاسیسات در کره شمالی وجود دارد که چنین پیام‌هایی می‌تواند فعالیت آن‌ها را آغاز کند.»

۱۳۹۷/۳/۲۲

اخبار مرتبط