روسیه یك انبار ذخایر تسلیحات اتمی در سواحل دریای بالتیك دارد

روزنامه گاردین با استناد به گفته اعضای فدراسیون دانشمندان آمریكایی گزارش داد كه به نظر می‌رسد روسیه در سواحل دریای بالتیك انباری از تسلیحات اتمی دارد.

به گزارش نما، روزنامه گاردین در گزارشی نوشت که به نظر می‌رسد روسیه یک انبار ذخیره تسلیحات اتمی در منطقه کالینینگراد دارد. کالینینگراد منطقه‌ای جدا از خاک اصلی روسیه بین لهستان و لیتوانی است.

گاردین به نقل از فدراسیون دانشمندان آمریکایی (اف. اِی. اِس) نوشت، این گروه تصاویر ماهواره‌ای را روز دوشنبه (امروز) منتشر خواهد کرد که تجهیزات ذخیره شده روسیه در ساحل دریای بالتیک میان لهستان و لیتوانی را نشان می‌دهد که بوسیله سقفی محکم پوشانده شده بود.

«هانس کریستنسن» رئیس پروژه اتمی در (اف. ای. اس) گفت که این تصاویر تمام نشانه‌های سایت ذخیره تسلیحات معمول روسی را داراست. کار کردن بر روی این انبار در سال ۲۰۱۶ آغاز شد و سقف جدید آن در تابستان تعبیه شده بود.

کریستنسن گفت: «این سایتی است که ما برای مدتی آن را مانیتور کردیم و ارتقا‌ء آن در گذشته انجام شده بود ... این تصاویر، وجود تسلیحات اتمی در کالینینگراد را تایید نمی‌کنند، اما اکنون نشان می‌دهند که سایت فعالی است».

وی گفت که مشخص نیست که ارتش روسیه کلاهک اتمی در این سایت داشته باشد یا حتی قصد آوردن کلاهک اتمی را به این مکان داشته باشد.

ارتش روسیه ماه ژانویه سال جاری اعلام کرده بود که زیرساخت لازم برای حضور دائمی موشک متحرک «اسکندر-ام» با قابلیت حمل کلاهک اتمی و متعارف با برد ۵۰۰ کیلومتر، وجود دارد. از طرفی، آمریکا گفته است بُرد موشک‌های اسکندر نقض معاهده پیمان منع موشک‌های اتمی میان‌برد سال ۱۹۸۷ است.

با بالا گرفتن تنش میان روسیه و غرب در موضوع اوکراین و سوریه، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تاکید بیشتری بر زاردخانه اتمی کرده است. ماه مارس سال جاری میلادی، پوتین یک طراحی جدید از تسلیحات اتمی را منتشر کرد که به گفته وی، می‌تواند با هر نیروی دفاعی غربی مقابله کند.

۱۳۹۷/۳/۲۹

اخبار مرتبط