كتاب های صوتی را بهتر بشناسیم

هر فردی برای مطالعه كتاب از روشی خاص استفاده می‌كند و یك نوع كتاب را برمی‌گزیند.

به گزارش نما، یکی از کارهای ضروری که هر شخصی باید آن را انجام دهد، مطالعه کتاب است. همه ما در کنار غذای جسم به غذای روح هم نیاز داریم و این نیاز جز با مطالعه کتاب برطرف نمی شود.

هر فردی برای مطالعه از روشی خاص استفاده می‌کند و یک نوع کتاب را برمی‌گزیند. یکی دوست دارد پشت میز تحریرش بنشیند و کتاب کاغذی مطالعه کند؛ یکی علاقه دارد جلوی تلویزیون کتاب الکترونیک بخواند. در این بین کسانی هم هستند که علاقه دارند با هندزفری کتاب صوتی گوش کنند و از مطالعه لذت ببرند.

برای دستیابی به هر یک از انواع کتاب کاری انجام می‌دهیم؛ مثلاً برای خواندن کتاب کاغذی سراغ کتابفروشی یا کتابخانه می‌رویم. برای دستیابی به کتاب‌های الکترونیک و صوتی کتاب را از سایت‌های قانونی کتاب دانلود می‌کنیم؛ بله دانلود قانونی کتاب. کتاب را هم می‌توان از فروشگاه‌های اینترنتی قانونی دانلود کرد. هنگامی که کتاب صوتی را در اینترنت جستجو کنید، با سایت انتشاراتی‌های تخصصی کتاب‌های صوتی مواجه می‌شوید. البته وقتی به بازار کتاب سری بزنید، هم با کتاب‌های صوتی مواجه می‌شوید. چند سال است کتاب‌های صوتی آثار بزرگان ادب فارسی در بازار کتاب وجود دارد؛ از جمله این آثار می‌توان به عبید زاکانی، پروین اعتصامی، سعدی، حافظ و دیگران اشاره کرد.

دسترسی آسان به کتاب‌های الکترونیک سبب شده مردم از این نوع کتاب استقبال کنند و علاقه‌مندان به کتاب، اثر نویسنده مورد نظر خود را از سایت‌های مختلف دانلود کنند. همین ویژگی در کتاب‌های صوتی هم دیده می‌شود. این نوع کتاب‌ها را هم می‌توان از اینترنت دانلود کرد. علاوه بر دسترسی آسان، هزینه پایین تهیه کتاب‌های الکترونیک دلیل دیگری برای استقبال از این نوع کتاب‌ها در بین مردم است. به هرحال باید پذیرفت تمام اقشار جامعه نمی‌توانند کتاب را در سبد خرید خانواده شان قرار دهند. به همین دلیل از کتاب‌های الکترونیک استقبال می‌شود همین مسئله برای کتاب‌های صوتی هم وجود دارد.

فکر می‌کنید دلیل دیگری که مردم ما کمتر کتاب می‌خوانند، چیست؟ عده‌ای می‌گویند وقت کافی برای مطالعه کتاب ندارند ما به این افراد پیشنهاد می‌کنیم از کتاب‌های صوتی استفاده کنند. این نوع کتاب‌ها را می‌توان در دستگاه ضبط ماشین قرار داد و استفاده کرد. وقتی می‌خواهیم زبان انگلیسی یاد بگیریم و زمان کافی برای مطالعه نداریم، هم می توان از سی دی‌های صوتی کتاب استفاده کرد. ما باید مطالعه کتاب‌های دیگر را هم مانند کتاب آموزشی زبان انگلیسی یا هر زبان دیگر یک نیاز بدانیم. همانطور که ما نیاز داریم به زبان دوم مسلط باشیم و آثار آن زبان را مطالعه کنیم، نیاز داریم کتاب‌های خودمان را هم بخوانیم. بدانیم نویسنده و شاعر ما چه دغدغه‌ای را در اثر خود مطرح می‌کند و چه آیینه‌ای از ما را در اثر خود منعکس می‌کند.

یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی هر کشوری میزان سرانه مطالعه است. وقتی توان مادی یا زمان ما به اندازه‌ای نیست که سراغ کتاب کاغذی برویم، بهتر است از جایگزین آن یعنی کتاب‌های صوتی و الکترونیک استفاده کنیم. در این بین حواسمان باشد برای اینکه به روز باشیم و جدید‌ترین کتاب‌ها را مطالعه کنیم، سراغ دانلود‌های غیرقانونی کتاب نرویم و حقی از مولف و ناشر اثر ضایع نکنیم. دانلود‌ غیرقانونی علاوه بر اینکه حقوق مادی صاحب اثر را ضایع می‌کند از نظر معنوی هم به صاحب اثر آسیب وارد می‌کند و باعث می‌شود وی انگیزه خلق اثر جدید نداشته باشد؛ چون می‌بیند اثرش را به طور غیرقانونی دانلود می‌کنند.

هرچند از کتاب‌های صوتی راحت‌تر از کتاب‌های کاغذی استفاده می‌کنیم؛ اما نباید با آمدن کتاب صوتی به خانه مان دور کتاب کاغذی را خط بکشیم. پیشنهاد می‌کنیم کتاب‌هایی که مطالعه آن برایتان سخت است، را صوتی گوش دهید. مثلاً هرکسی نمی‌تواند شاهنامه فردوسی را بخواند و در هنگام خواندن برخی کلمات با مشکل مواجه می‌شود. برای مطالعه این نوع کتاب‌ها می‌توان از کتاب‌های صوتی استفاده کرد. همه انواع کتاب می‌توانند مکمل یکدیگر باشند؛ پس کاری نکنیم استفاده ما از یک نوع آن سبب شود بازار نوع دیگری از کتاب کساد شود.

۱۳۹۷/۴/۱۰

اخبار مرتبط