كنترل ارتش سوریه بر گذرگاه استراتژیك "نصیب"

در پی تسلیم شورشیان جنوب سوریه، ارتش این كشور در یك پیشروی جدید كنترل گذرگاه نصیب در مرز با اردن را به دست گرفت كرد.

به گزارش نما، شورشیان جنوب سوریه روز جمعه با روسیه برای تحویل مرحله‌ای سلاح‌های خود به توافق رسیدند.

در پی این توافق رسانه‌های رسمی دولت سوریه از کنترل نیروهای ارتش این کشور بر گذرگاه مرزی نصیب در مرز اردن که برای مدت سه سال در اشغال شورشیان مخالف بود، خبر دادند.

تلویزیون سوریه اعلام کرد نیروهای مخالف با تحویل سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین خود در همه شهرک‌ها و شهرهایی که شامل توافق مذکور می‌شد، موافقت کردند.

به گفته منابعی در میان مخالفان، روسیه بازگشت امن غیرنظامیانی که از این مناطق گریخته‌اند را تضمین کرده است.

نیروهای ارتش سوریه در حل حاضر بر بیشتر مناطق این کشور تسلط دارند اما بخش‌هایی در شمال و شرق سوریه همچنان در اشغال کردها و گروه‌های عرب تحت حمایت آمریکا و ترکیه است.

به نظر می‌رسد هدف بعدی دولت سوریه در جنوب غربی این کشور و آزادسازی مناطقی باشد که شورشیان مسلح در استان قنیطره و در نزدیکی ارتفاعات اشغالی جولان بر آن کنترل دارند.

آزادسازی گذرگاه نصیب از سرگیری تبادلات تجاری از این گذرگاه را که شریان اصلی تجاری جنوب سوریه است و برای اقتصاد این کشور اهمیت به سزایی دارد، ممکن می‌کند.

طبق توافق مخالفانی که دنبال آشتی با دولت نباشند به پایگاه دیگر مخالفان در شمال غربی سوریه منتقل خواهند شد.

بندهای این توافق مشابه توافق‌نامه‌های سابق با مخالفان است اما منابعی در مخالفان مسلح اعلام کردند که در توافق جدید موفق شدند به امتیاز عقب نشینی برخی نیروهای ارتش از منطقه دست یابند.

أبو شیماء سخنگوی اتاق عملیات گروه‌های شورشی مسلح تحت فرمان ارتش آزاد اعلام کرد این توافق طی چند مرحله و در تمامی مناطق تحت سلطه مخالفان مسلح در درعا اجرا خواهد شد اما هنوز جدول زمانی مشخصی برای آن ترسیم نشده است.

۱۳۹۷/۴/۱۶

اخبار مرتبط