انتقاد پورابراهیمی به سیاست غلط ارزی دولت

رئیس كمیسیون اقتصادی مجلس گفت:‌ در جلسه امروز شورای عالی هماهنگی احتمالا برخی راهكارهای جمع‌بندی شده برای اجرا تصویب شود.



به گزارش نما، محمدرضا ابراهیمی در مورد جلسات غیرعلنی مجلس برای نوسان ارزی و تحریم‌های آتی، اظهار داشت: هفته گذشته با همکاری مرکز پژوهش‌ها یکسری کارها انجام و محورهایی برای حل مشکلات کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت احصاء شد. قرار بود پیش‌نویس طرح لایحه در دستور کار قرار بگیرد و هفته گذشته پیش‌نویس آن نهایی شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه قرار بود، هفته گذشته مجلس طرحی در رابطه نوسانات ارزی بدهد، گفت: موضوعاتی مثل ساماندهی نظام بانکی و مسائل حوزه یارانه‌ها، سوخت در اقتصاد و اتلاف انرژی را دربرمی‌گرفت. برخی از نمایندگان معتقد بودند، این مسائل در حیطه اختیارات دولت است و نهایتاً جمع‌بندی شد که همه مسائل طراحی شده در قالب گزارشی به رئیس جمهور ارسال شود.

وی افزود: برخی از مفاد آن جزء سیاست‌های اجرایی و برخی دیگر نیازمند تدوین قانون است. اگر دولت ورود نکرد، مجلس از طریق طرح دو فوریتی اقدام می‌کند.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سؤال که چه مدت زمانی برای دولت گذاشته شده است، یادآور شد: چهارشنبه گزارشی به دولت ارسال شده و مباحث را پیگیری می‌کنیم. ظرفیت خوبی در شورای عالی هماهنگی کشور وجود دارد. جلسات در سطح وزرا و رؤسای کمیسیون‌های مجلس مرتب تشکیل می‌شود و امروز نیز جلسه برگزار خواهد بود.

پورابراهیمی عنوان کرد:‌ تاکنون 4 جلسه برگزار شده و در دو سطح جلسات برقرار می‌شود، یک سطح معاونان رئیس جمهور، وزرا، رؤسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس و سطح دیگر کل اعضا هستند. کار کارشناسی خوبی انجام می‌شود و بخش‌های زیادی از پیشنهادات به جایی رسیده که می‌توان تصمیم‌گیری کرد. پیش‌بینی می‌شود، امروز بخشی از جمع‌بندی راهکارها در جلسه مصوب شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یکی از تصمیمات اساسی را مربوط به مدیریت نقدینگی دانست و افزود: این موضوع به معضل تبدیل شده است. بازنگری در سیاست‌های ارزی کشور ضروری بود و باید به شکلی انجام شود که سیاست‌های غیرکارشناسی که متأسفانه هزینه سنگینی ایجاد کرد را سامان دهیم.

وی خاطرنشان کرد:‌ منشأ این وضعیت نامناسب سیاست غلط ارزی است که پیامد آن نوسانات و تلاطمات به وجود آمده بود.

۱۳۹۷/۴/۱۶

اخبار مرتبط