سوریه از ائتلاف آمریكا به شورای امنیت شكایت كرد

وزارت خارجه سوریه به دنبال كشته شدن بیش از ۵۰ شهروند این كشور در حمله هوایی ائتلاف آمریكا به دیرالزور، به شورای امنیت و سازمان ملل متحد نامه اعتراضی نوشت.

به گزارش نما، در پی حمله ائتلاف موسوم به ضد داعش به رهبری ایالات متحده آمریکا به شهورندان سوری در بامداد جمعه، وزارت خارجه سوریه در نامه‌های جداگانه از این ائتلاف به سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان شکایت کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، وزارت خارجه سوریه در این نامه‌ها خطاب به دبیر کل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت نوشته است که حملات ائتلاف «غیر قانونی» و دلایلی را که برای ارتکاب چنین جنایت‌هایی مطرح می‌شود، نمی‌شود توجیه کرد؛ چرا این ائتلاف جغرافیا منطقه را به خوبی می‌شناسد.

گفتنی است در حمله بامداد جمله له دو شهرک «الباغوز» و «السوسه» در ریف «البوکمال» واقع در استان دیر الزور، ۵۳ غیر نظامی کشته و ده‌ها تن دیگر رخمی شده‌اند. (جزئیات بیشتر)

وزارت خارجه سوریه در چرایی حملات امروز ائتلاف آمریکا نوشته است: «هدف از این حملات هوایی اعمال فشار به اهالی منطقه بود که آن‌ها با ورود شبه نظامیان کُرد موسوم به «نیرو‌های دموکراتیک سوریه» (قسد) به روستا‌ها و شهرک‌هایشان مخالف بودند».

ائتلاف آمریکا با حمایت از این شبه نظامیان جدایی طلب، توانسته مناطق شمالی و شرقی سوریه را به اشغال خود درآورد و بیش از ۱۵ پایگاه نظامی ایجاد کند.

دمشق در این نامه‌ها سازمان ملل و شورای امنیت را در جریان جنایت‌ها و اقدامات ائتلاف آمریکا قرار داده و نوشته است: «این ائتلاف غیر قانونی تنها موفقیتی که داشته این بوده که شهروندان بی‌گناه سوری را کشته و زیرساخت‌های سوریه از قبیل: مدارس، پل‌ها، تأسیسات پمپاژ آب و نیروگاه‌های برق را در امتداد کرانه رودخانه فرات تخریب کرده است».

وزارت امور خارجه سوریه شهر رقه را که هم‌اکنون در اشغال شبه نظامیان مورد حمایت آمریکاست، نمونه بارزی برای اقدامات متوحشانه این کشور و سایر کشور‌های غربی دانست.

در نامه وزارت خارجه سوریه، از برخی کشور‌های عضو ائتلاف غیر قانونی آمریکا خواسته شده است هرچه زودتر نیرو‌های خود را از این ائتلاف بدنام خارج کنند و اجازه ندهند واشنگتن، پاریس و لندن به منحرف کردن افکار عمومی جهان ادامه دهند.

ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا به دنبال اشغال بخش‌های وسیعی از سوریه و عراق از سوی عناصر گروه تروریستی داعش در سال ۲۰۱۳ تأسیس شد.

فعالیت و حملات این ائتلاف در سوریه بدون موافقت دمشق و دولت سوریه است.

۱۳۹۷/۴/۲۳

اخبار مرتبط