لطفاً ناراحت نشوید، یانكی‌ها كلاً بی شعورند!

یك تحلیلگر و نویسنده آمریكایی ضمن تخطئه مواضع كاخ سفید علیه سوریه، عملكرد ایالات متحده در خاورمیانه را فاجعه آمیز خواند.

به گزارش نما به نقل از کیهان، ويليام بلوم از بنيانگذاران و سردبيران «واشنگتن فري پرس» در تحليلي كه از سوي «زدنت» منتشر شده به تحليل سخنان هيلاري كلينتون درباره كشته شدن سفير آمريكا در بنغازي ليبي پرداخت. هيلاري كلينتون گفته بود «من هم مانند خيلي از آمريكايي ها از خودم مي پرسم چطور اين اتفاق افتاد؟ چگونه اين در كشور و شهري اتفاق افتاد كه ما به آزادي آن كمك كرديم و جلوي ويراني اش را گرفتيم؟ اين اتفاق ها نشان مي دهند كه دنيا مي تواند چقدر پيچيده و عجيب باشد».


تحليلگر آمريكايي در بخش ديگري از تحليل خود به نفرت مردم خاورميانه از ارتش پنتاگون پرداخت و تأكيد كرد: من براي ارتش آمريكا متأسفم. ارتش در افغانستان تلاش كرده دوره هاي آموزشي داير كند، مشاوران فرهنگي بفرستد و پيشنهادها و رهنمودهايي بدهد. مقامات رسمي مي گويند سربازان افغان و پليس اين كشور به نظاميان آمريكايي حمله مي كنند.

51 سرباز نيروهاي ائتلاف، امسال توسط سربازان افغان كشته شده اند. ارتش افغانستان هم چيزهاي تازه اي را تجربه مي كند. مشابه آن چيزهايي كه براي آمريكايي ها تهيه كرده اند، براي آنها هم درست شده، راهنمايي درباره روش هاي عجيب سربازان آمريكايي.

هدف اين راهنما آن است كه سربازان افغان را متقاعد كند كه كارهاي توهين آميز همتايان غربي شان در واقع به دليل تفاوت هاي فرهنگي است و نبايد بابت آن انتقام گرفت. جزوه اي كه آنها تهيه كرده اند شامل اين توصيه ها مي شود؛ لطفاً ناراحت نشويد اگر يك سرباز ناتو دماغش را جلوي شما بگيرد و فين كند. سربازان ناتو هيجان خود را با كوبيدن دست به [...] همديگر نشان مي دهند. ممكن است اين كار را با شما هم بكنند. اما توجه كنيد كه آنها قصد ناراحت كردن شما را ندارند! وقتي كسي با شما راحت است، ممكن است موقع صحبت پايش را در حضور شما روي ميز بگذارد. اين راهنما همچنين به سربازان افغان هشدار مي دهد كه سربازان غربي ممكن است به آنها چشمك بزنند، در مورد بستگان زن با آنها شوخي كنند يا موقع دوش گرفتن كاملاً لخت در برابر ديگران قرار گيرند.

ويليام بلوم پس از مرور اين آموزش هاي مضحك مي نويسد: من مانده ام كه اگر اين توصيه نامه به سربازان افغان بگويد كه ادرار كردن روي جسد هموطنان آنها، بريدن انگشت ها و سوزاندن قرآن، چيزي نيست جز فرهنگ يانكي هاي آمريكايي و معنايي توهين آميز ندارد، آن وقت چه خواهد شد؟!

آيا هيچ افغاني نبايد به دليل شكنجه شدن در زندان هاي آمريكايي ناراحت شود چون همين كار را در آمريكا با زندانيان آمريكايي هم مي كنند؟ از همه مهم تر اين كه مردم افغانستان بايد بمباران شدن را درك كنند، حمله نظامي را درك كنند، 11 سال اشغال را درك كنند، چون اين به «صلاح» خودشان است و آزادي و دموكراسي نام دارد؟ من متأسفم براي ارتش آمريكا در افغانستان.


تحليلگر آمريكايي اضافه كرد: من در مورد سربازان آمريكايي در عراق هم نوشته ام كه هر كاري دلشان بخواهد مي توانند بكنند. آنها عادت كرده اند راه خودشان را بروند، خودشان را بهترين بدانند و بپرسند كه چرا عراقي ها ما را دوست ندارند و از ما بدشان مي آيد؟ چرا ما نمي توانيم بر آنها غلبه كنيم و از بين شان ببريم؟ آيا آنها دموكراسي و آزادي نمي خواهند؟ نظاميان آمريكايي نااميدكننده اند.


وي با بيان اينكه مواضع دو حزب دموكرات و جمهوري خواه در اقدامات ضد حقوق بشري در دو حوزه سياست داخلي و خارجي يكسان است، نوشت: من نمي توانم راه حلي براي توقف اين توحش بدهم جز اينكه خود را آموزش دهيد و هر چقدر كه مي توانيد به ديگران بياموزيد و آگاهي سياسي و ايدئولوژيكي آنها را بالا ببريد و تعداد مخالفان را بالا ببريد.


بلوم در نوشته هاي خود توجه زيادي به مداخلات سازمان سيا نشان مي دهد و در حال حاضر، يك خبرنامه ماهانه الكترونيكي به نام «گزارش ضد امپراتوري» منتشر مي كند. وي كاركرد نوشته هاي خود را چنين توضيح مي دهد؛ «كار من اگر به امپراتوري آمريكا پايان ندهد، دست كم روند فعاليت آن را كند مي كند. دست كم اين جانور را كه رنج هاي بسياري در سراسر جهان آفريده، زخمي مي كند.»

۱۳۹۱/۸/۳

اخبار مرتبط