صادرات قاچاق جایگزین واردات قاچاق شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: براساس آمار دولتی میزان كالای قاچاق وارد شده به كشور به ۱۲ هزار میلیارد تومان كاهش یافته است اما باید توجه داشت كه با وجود كمرنگ شدن قاچاق كالا به كشور صادرات قاچاق جایگزین آن شده است.

به گزارش نما، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز در مراسم رونمایی از سامانه جامع تجارت اظهار کرد: بعد از تصویب قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نظام پیگیری نیز مورد توجه قرار گرفت تا جلوی فساد و رانت‌ها گرفته شود و در شرایط واردات و صادرات شفافیت صورت گیرد.

وی با اشاره به سامانه‌هایی که در این نمایشگاه معرفی شده‌اند، گفت: سامانه تخصیص سوخت که براساس میزان پایش سوخت اختصاص می‌داد توانست میزان قاچاق گازوئیل از کشور را کاهش دهد.

وی همچنین افزود: با وجود اینکه سخنگوی غذا و دارو گفته است که از یک کیس خاص اطلاعی ندارد اما وزارت اطلاعات اعلام کرده است که با آن (عرضه کم داروی وارد شده به کشور) برخورد کرده است؛ ما این آمادگی را داریم که اطلاعات این مورد را منتشر کنیم که از یک دارو 900 هزار قلم به کشور وارد شده اما 300 هزار قلم در بازار عرضه شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: طرح ثبت تلفن همراه نیز توانست جلوی حجم زیادی از قاچاق تلفن همراه را به کشور بگیرد و ما در این خصوص موفق بوده‌ایم.

* صادرات قاچاق جایگزین واردات آن شده است

جهرمی اظهار داشت: براساس آمار دولتی میزان کالای قاچاق وارد شده به کشور به 12 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است اما باید توجه داشت که با وجود کمرنگ شدن قاچاق کالا به کشور صادرات قاچاق جایگزین آن شده است.

* روال فساد در کشور باید حذف شود

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت وجود سامانه جامع تجارت در کشور گفت:عدم اتصال سامانه‌های دستگاه‌های مختلف معضلی در کشور به حساب می‌آید و در میان دستگاه‌های دولتی برای اتصال اصطکاک وجود دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: نمی‌توانیم هر روز دستگاه انتظامی و امنیتی کشور را درگیر کنیم و یکبار برای همیشه باید روال فساد حذف شود که حذف شدن این روال اتصال فساد با اتصال سامانه دستگاه‌ها از بین می‌رود.

جهرمی گفت: دستگاه مربوطه واردات می‌گوید برای کنترل واردات کالا به کشور ابزار لازم برای کنترل را ندارد که از طریق این سامانه دیگر می‌توان با ابزار درست الکترونیکی این نظارتها را انجام داد.

وی با اشاره به اینکه موضوع رصد دقیق واردات کالا مورد توجه رهبر معظم انقلاب و دولت است، گفت: در این باره دستور حاکمیتی و دولتی وجود دارد و حتما فشار می‌آورند که دستگاه‌های مختلف سامانه‌هایشان را متصل کنند زیرا نگه‌داشت اطلاعات جرم است که عامل فساد و باعث جرم‌های دیگر نیز می‌شود.

۱۳۹۷/۷/۷

اخبار مرتبط