انتقاد فعالان اقتصادی از سیاست اقتصادی دولت

در جلسه امروز فعالان اقتصادی با رئیس سازمان برنامه و بودجه كه در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، بسیاری از فعالان اقتصادی به سیاست‌های اقتصادی دولت اعتراض كردند.

به گزارش نما، در جلسه امروز فعالان اقتصادی با رئیس سازمان برنامه و بودجه که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، بسیاری از فعالان اقتصادی به سیاست های اقتصادی دولت اعتراض کردند، به طوری که که اصغر جمعه‌ای یکی از فعالان اقتصادی در اعتراض به آمارهایی که نوبخت در مورد اشتغال اعلام کرد، گفت: اینجا کلاس درس نیست، تمام کارخانه های ما 50 درصد ریزش نیروی انسانی داشته است و به دنبال بیان این مطلب برخی از حضار در تایید صحبت‌های این فعال اقتصادی کف زدند.

همچنین زبردست یکی دیگر از اعضای اتاق بازرگانی ایران خطاب به نوبخت در جلسه اظهار داشت: توهین به شعور فعالان اقتصادی کردید، من شما را نمی بخشم. منتسب کردن همه مسائل به دشمن، جای تاسف است و اگر قرار است، دولت از محل فروش ارز درآمد کسب کند و بدهی زمان دولت مهر ورزی را پرداخت کند که هم او را تطهیر کند و هم فحش برای دولت تدبیر بخرد، این کار برای من بسیار جالب است.

وی اظهار داشت: دولت می خواهد ارز بفروشد و درآمد چندین میلیاردی جور کند و بدهی‌های خود به بانک‌ها و تامین اجتماعی را پرداخت کند و فشار به بخش خصوصی وارد کند و بعد هم شما بگویید اشتغال درست شده است و این مسائل نشان می‌دهد که شما با مسائل کشور بیگانه هستید.

این فعال اقتصادی بیان داشت: اگر کسی که بخواهد یک کارگر را به اشتغال وارد کند، می‌داند چه دردی دارد. در 6 ماه اخیر اکثر کارخانجات به نابودی کشانده شده، ولی شما چطور می‌گویید اشتغال ایجاد شده است، اولین جایی که دولت به بی قانونی دست می زند، ماده 13 قانون واردات و صادرات است که در این قانون پیمان سپاری ارزی ممنوع شده است، ولی شما صادرکنندگان را وادار به پیمان سپاری می‌کنید؛ من احساس می کنم آن طرف میز نمی‌داند این طرف میز چه خبر است.

وی اظهار داشت: شما می توانستید یک عمر از نظرات بخش خصوصی استفاده کنید، در حالی الان که به مرز نابودی اقتصاد رسیده‌اید، می‌خواهید از نظرات بخش خصوصی استفاده کنید. من واقعا تعجب می کنم.

در ادامه محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران بیان داشت: آقای نوبخت ما خوشحال هستیم، از اینکه در خدمت شما هستیم، اما از توضیحات شما خوشحال نیستیم.

وی افزود: شما از تحریم‌های خارجی گفتید، اما از خود تحریمی‌هایی که شما بر ما اعمال کردید، هیچ صحبتی نکردید. شما صحبت از استفاده از نظرات بخش خصوصی کردید، اما از نظرات بخش خصوصی استفاده نکرده‌اید، شما باید قبل از تصمیمات نظرات بخش خصوصی را بگیرید.

لاهوتی گفت: نباید وقتی بخشنامه‌ای صادر شد، آن را اصلاح کنید. شما می‌دانید که بخشنامه اصلاح کردن فرستادن مردم دنبال نخود سیاه است و ما باید ساعت‌ها برای اصلاح آن تلاش کنیم.

وی اظهار داشت: باید کلی تلاش کنیم تا جواب کارگر دهیم. با کدام تولید می‌گویید که اشتغال افزاش یافته است ما که در شهرک‌های صنعتی شاهد کاهش فعالیت ها هستیم. شما اگر دنبال اشتغال هستید، باید تولید و صادرات را حمایت کنید .

لاهوتی اظهار داشت: با پیمان سپاری صادرات می‌توان صادرات را حمایت کرد، یا با خرید کالا با نرخ ارز 18 هزار تومان می‌توان از صادرات حمایت کرد و واگذار کردن ارز با قیمت 8 هزار تومان صادرت را حمایت کرد.

رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از ممنوعیت‌های یک شبه بر صادرات بیان داشت: ما بازار دو درصدی را کار نداریم و تمام کالاهای کشور با ارز 2 درصدی تامین می‌شود و سر سفره مردم می رود. همه امروز با 16 تا 17 هزار تومان ارز را خریداری می کنند. شما نمی توانید واقعیت ها را نادیده بگیرد.

وی افزود: حتی ترامپ برای ما 3 ماه فرجه گذاشت، ولی شما یک شبه صادرات را بدون توجه به تعهدات صادرکنندگان ممنوع می‌کنید .

لاهوتی اظهار داشت: ما خواهشم می کنیم که دولت دوازدهم روش دولت یازدهم را ادامه دهد، زیرا با این روش ها تولید و صادرات نمی توانند به کار خود ادامه دهند.

۱۳۹۷/۷/۹

اخبار مرتبط