۲۷ دانش‌آموزی كه ۹ روز است به مدرسه نمی‌روند

در روستای دهرود سفلی بخش ارم استان بوشهر، ۲۷ دانش‌آموز پسر مدرسه امام سجاد(ع) از اول مهر تا كنون به مدرسه نمی‌روند و دلیل آن را نداشتن معلم و ادغام دو پایه مدرسه عنوان كردند.

به گزارش نما، سال تحصیلی جدید یک‌شنبه اول مهر آغاز شد و حدود ۱۴ میلیون دانش‌آموز به کلاس‌های درس رفتند و تحصیل را آغاز کردند.

از ماه‌ها پیش، مسؤولان وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگوهای متعدد با رسانه‌ها، نسبت به کمبود معلم در مدارس کشور هشدار دادند؛ چرا که تعداد زیادی از معلمان در آستانه بازنشستگی هستند و هرم تعداد دانش‌آموزان نیز تا ۶ سال آینده، افزایش را نشان می‌دهد.

وزارت آموزش و پرورش برای حل مشکل کسری نیروی انسانی این وزارتخانه، فعالیت متعددی را انجام داده و راه‌های مختلفی مانند استفاده از حق‌التدریس نیروهای شاغل و بازنشسته، خرید خدمات و سربازمعلم استفاده کرده است.

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش ۳۱ شهریور ماه امسال در نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره موج بازنشستگی در آموزش و پرورش و حل مشکل کمبود نیروی انسانی، گفت: «دو برنامه در این خصوص داریم که یکی ایجاد روش‌های انگیزشی در مناطق است تا بازنشستگی معلمان به تعویق بیفتد و ضمن اینکه ۱۶ روش را به کار گرفتیم تا بخشی از کمبود نیروی انسانی را جبران کنیم و امسال همه کلاس‌ها با معلم خواهند بود».

* معلمانی که به دلیل بیماری و مشکلات سر کلاس درس نیستند

اما از ابتدای مهر ماه گزارش‌هایی به رسانه‌ها ارائه می‌شود مبنی بر اینکه کلاس‌های درسی بدون معلم هستند؛ در نشست خبری روز گذشته عباسعلی باقری مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، خبرنگاران به این موضوع اشاره کردند و مواردی را نام بردند.

باقری درباره مشکل کمبود معلم در تهران، گفت: «تعداد پرسنل به دانش‌آموز در تهران یک به ۱۹ است و کمبود ۱۰ هزار پرسنل در تهران قطعی است؛ در حال حاضر بیش از ۴ هزار مدرسه با ۲۵ هزار کلاس داریم و مشکلات موردی مانند بیماری داریم که شاید ۳۰ مورد کمبود معلم باشد».

وی درباره راه‌های حل کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش تهران گفت: «از ۵ هزار معلمی که بازنشسته شده بودند، ۳ هزار نفر بازنشستگی‌شان را تمدید کردند، ۷۰۰ نفر ورودی از دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی و ۶۰۰ نفر ورودی از استان‌های دیگر به تهران داشتیم، ۱۲۰ نفر مربیان پیش‌دبستانی جذب شدند و ۵۷۰۰ نفر حق‌التدریس شاغلان و بازنشسته جذب شد».

وی با بیان اینکه آیا کمبود نیرو موجب نشده است که کیفیت کاهش یابد، افزود: «تلاش کردیم چنین اتفاقی نیفتد اما به خاطر محدودیت فضا، تراکم بالا می‌رود».

* ۲۷ دانش‌آموزی که ۹ روز است به مدرسه نمی‌روند

در روستای دهرود سفلی بخش ارم استان بوشهر، ۲۷ دانش‌آموز پسر مدرسه امام سجاد(ع) از اول مهر تا کنون به مدرسه نمی‌روند و دلیل آن را نداشتن معلم و ادغام دو پایه مدرسه عنوان کردند.

در حال حاضر ۱۲ دانش‌آموز در پایه چهارم و ۱۵ دانش‌آموز در پایه پنجم هستند که با ۹ روز است، به مدرسه نمی‌روند.

پدر یکی از دانش‌آموزان به خبرنگار فارس گفت: «روستای ما در سال‌های گذشته مدرسه ابتدایی و مدرسه متوسطه داشت اما متأسفانه دبیرستان روستا را منحل کردند و تبدیل به دبستان دخترانه روستا شد».

وی ادامه داد: «اکثر معلمان باسابقه از روستا رفته‌اند و اکنون سرباز معلمان جای آنها را گرفته‌اند و حالا می‌خواهند کلاس‌ها را چند پایه کنند».

این پدر اضافه کرد: «مدیر مدرسه پسرانه، به دلیل کمبود معلم، پایه‌ها چهارم و پنجم را ادغام کرده است و خانواده‌ها با این اتفاق مخالفند چرا که ساعت آموزش بچه‌ها بسیار کم می‌شود و از سوی دیگر ادغام پایه‌ها موجب می‌شود که در سال‌های آتی، پایه‌های دیگر را نیز ادغام کنند و تا چند سال آینده مدرسه ما یک کلاس چند پایه شود».

وی افزود: «ما از آموزش و پرورش می‌خواهیم که به مدرسه‌مان معلم اختصاص دهد و دبیرستان را دوباره به روستای‌مان بازگرداند؛ در غیر این صورت با این شرایط درس خواندن و نخواندن بچه‌ها فایده ندارد».

* کسری معلم در برخی روستاها و مناطق دور

سید محمد بطحایی هفتم مهرماه در آغاز سال تحصیلی نودانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: «در اولین روز سال تحصیلی با تمام استان‌ها، وضعیت نیروی استانی را کنترل کردم و همه می‌گفتند بر خلاف آنچه که ما امسال اولین موج کمبود نیرو را در آموزش و پرورش شاهد هستیم، به لطف خداوند و همتی که به عمل آمده، کمبود نسبت به سال‌های قبل بسیار کم است و خیلی آشکار نبود».

وی ادامه داد: «گزارش‌هایی که به بنده دادند نشان داد بر اساس روش‌های که به کار گرفته شده است ما ان‌شاءالله کسری معلم در کلاس نداریم الا مواردی که در روستاها و مناطق دور هست که باید از نیروی خرید خدمات استفاده شود و در هفته اول مهر ماه یک مقداری با مشکل مواجه شده است».

بطحایی اضافه کرد: «گزارش مستندی که حاکی از این باشد که ما در کلاس‌ها و مدارس در مناطق آموزش و پرورش مشکل جدی و نبود معلم در سر کلاس مواجه شده باشیم، نبوده است البته مرکز نیروی انسانی آموزش و پرورش در آماده‌باش مطلق است که به محض واصل شدن گزارش‌ها، مشکل را برطرف کند».

وی افزود: «مردم نیز موارد را بلافاصله به ستاد منتقل کنند تا اگر ضعفی در سازماندهی نیروی انسانی بوده است و یا خدای ناکرده کم‌کاری بوده، بلافاصله برطرف شود».

به گزارش فارس، اکنون باید دید آیا آموزش و پرورش در نهمین روز از آغاز سال تحصیلی، برای حل مشکل کمبود معلم در برخی مدارس، برنامه‌ای دارد؟


۱۳۹۷/۷/۹

اخبار مرتبط