تولید روزانه ۹ هزار تن زباله در تهران

رئیس سازمان مدریت پسماند شهر تهران با بیان اینكه ۱۶ درصد كل زباله كشور در تهران تولید می شود، گفت: تهرانی ها روزانه ۹ هزار تن زباله و ۴۳ هزار تن پسماند ساختمانی تولید می كنند.


به گزارش نما، رضا عبدلی در برنامه ویژه «روز اسکان بشر» با بیان اینکه موضوع پسماند امروزه یکی از موضوعات مهم زیست محیطی تمام جوامع بشری از جمله کلانشهر تهران است، اظهار کرد: در کشور ما ۳۱ مرکز استان، ۴۶۰ شهرستان، هزار و ۲۸۰ شهر و ۶۲ هزار روستا وجود دارد که مجموعاً روزانه ۵۸ هزار تن زباله تولید می کنند، این در حالی است که ۹ هزار تن زباله از این میزان در تهران تولید می شود. در واقع ۱۶ درصد زباله های کل کشور در پایتخت تولید می شود.

وی با بیان اینکه زباله ها یک تهدید بسیار بزرگ برای جوامع بشری هستند، افزود: اگر این تهدید به درستی مدیریت شود حتماً به لحاظ اقتصادی و زیست محیطی می تواند به یک فرصت بزرگ هم تبدیل شود.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهر تهران با بیان اینکه پایتخت به لحاظ شرایط آب و هوایی دارای خاک حاصل خیز نیست، اضافه کرد: ما نمی توانیم در کشورمان مواد آلی را به سوخت تبدیل کنیم، در واقع مواد آلی به دست آمده از کمپوست ها باید به نحوی مدیریت شود که به طبیعت بازگردد. البته باید برای پسماندهای ریجکتی هم که قابل دفع نیستند، فکری بکنیم زیرا سال ها زمان می برد تا مواد ریجکتی به مواد طبیعی تبدیل شود.

عبدلی با بیان اینکه برای ۳ هزار و ۲۰۰ تن پسماند ریجکت سوز فراخوان برگزار کردیم، اضافه کرد: در حال حاضر ۵ شرکت برای سرمایه گذاری از این موضوع استقبال کردند تا بتوانیم این مواد را به برق و انرژی تبدیل کنیم.

وی با اشاره به تفکیک پسماند زباله از مبدا و راه اندازی نرم افزاری در این باره توضیح داد: در منطقه یک اپلیکیشنی در نظر گرفته شده که به لحاظ اشتغال زایی و پاکسازی شهر می تواند موثر واقع شود، در واقع در این منطقه به صورت پایلوت از این برنامه برای تفکیک پسماند از مبدا استفاده کرده ایم و امیدواریم به مناطق دیگر نیز تسری پیدا کند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهر تهران با بیان اینکه قانون مدیریت پسماند صراحت دارد که چندین وزارتخانه و سازمان های خارج از شهردای از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان منابع طبیعی، سازمان استاندارد و صدا و سیما در قالب یک کارگروه نسبت به پسماندهای تولید روستایی و شهری مسئولیت دارند، گفت: به همین دلیل از همه توقع می رود وظایف خود را به درستی انجام دهند و تنها از شهرداری تهران توقع نداشته باشند که اقدامات مربوط به پسماند را انجام و ساماندهی کند.

عبدلی در همین راستا به زباله های پزشکی اشاره کرد و گفت: گروه هایی که این زباله ها را تولید می کنند موظف به جمع آوری، حمل و دفع آن هستند، در حالی که هم اکنون این موضوع به شهرداری تهران محول شده است و مشکلات مستتر زیست محیطی را به وجود آورده و باید در این زمینه فکری شود.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهر تهران با بیان اینکه شهروندان باید بیش از پیش مشارکت انجام دهند، اضافه کرد: اگر خانوارها ۵۰۰ سی سی از رطوبت زباله های خانگی را کم کنند به لحاظ آلودگی کاهش قابل ملاحظه ای به وجود می آید. البته در حال حاضر جمع آوری هر کیلو زباله برای تهرانی ها ۱۲۰ تومان هزینه دربردارد و این در حالی است که سرمایه گذاری تبدیل پسماند به انرژی یک سرمایه گذاری پرهرینه است و امکان دارد شهرداری از عهده آن برنیاید.

عبدلی ادامه داد: در کشورهای خارجی موفق شده اند تا سیستم های دولتی را برای سرمایه گذاری پای کار آورند یا شرایطی ایجاد شده که بخش خصوصی برای سرمایه گذاری اقدام کرده است، چنین امکانی باید در کشور ما هم فراهم شود.

وی با بیان اینکه در تهران علاوه بر ۹ هزار تن زباله ۴۳ هزار تن پسماند ساختمانی تولید می شود، خاطرنشان کرد: از این میزان ۲۷ هزار تن را در آبعلی دپو می کنیم که اگر از آن جا عبور کنید کوه گازی ایجاد شده قابل مشاهده است. البته تلاش ما این است از دپوی خاک جلوگیری کنیم و آن را به مصالح مصرفی ساختمان تبدیل کنیم.

عبدلی یادآور شد: اخیراً تلاش کرده ایم یک کارخانه که ۱۰۰ درصد آن توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شده برای این موضوع احداث کنیم و احتمالاً تا نیمه دوم مهرماه با هماهنگی شهرداری تهران این کارخانه افتتاح خواهد شد.

۱۳۹۷/۷/۹

اخبار مرتبط