حجت الاسلام سلیمی در گفتگو با نما:

تضمین مدافعان FATF چیست؟/ تحمیل كنندگان همچون برجام بعد از مدتی به شكست آن اقرار می كنند

عکس خبري -تضمين مدافعان FATF چيست؟/ تحميل کنندگان همچون برجام  بعد از مدتي به شکست آن اقرار مي کنند

نماینده مردم استان مركزی در مجلس شورای اسلامی، گفت: احتمال قوی وجود داد كه قصد بیگانگان و غرب گراها در اصرار برای پیوستن ایران به FATF و تلاش برای تصویب لوایح چهارگانه آن این باشد كه دوباره چون برجام چند سالی دیگر امور كشور معطل بماند و بعد هم معلوم نباشد نتیجه چه خواهد شد.

حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با نما پیرامون تلاش های صورت گرفته از سوی دولت و هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی برای پیوستن به لوایح قرارداد FATF، گفت: در این باره سوالات زیادی در ذهن نمایندگان مخالف و اذهان عموم مردم وجود دارد که باید از سوی موافقان به آنها پاسخ منطقی و مستدل ارائه شود.
وی با اشاره به مغایرت پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی با توجه به کنوانسیون وین، عنوان نمود: کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام پیرامون یکی از لوایح چهارگانه مربوط به FATF در مورد پالرمو نامه ای به شورای نگهبان نوشت که طبق آن حق تحفظ و شرط با توجه به کنوانسیون وین برای پیوستن به FATF پذیرفته نیست که بنده نیز خود این نامه را مطالعه کرده ام و وقتی به صراحت کمیسیون نظارت می گوید حق شرط پذیرفته نیست دیگر چه اصراری از سوی برخی برای پیوستن به آن وجود دارد.
وی افزود: در بحث اصرار بر پیوستن به FATF و بدست آوردن نتیجه در آن برای خارج شدن جمهوری اسلامی ایران از لیست سیاه که آقای طیب نیا تعهدات آن را امضاء کرده و ما اکنون در حالت تعلیق هستیم باید پرسید چه زمان و به چه صورتی قرار است کشورمان از حالت تعلیق خارج شود وچه تضمینی برای اجرای آن وجود دارد.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه تصمیم گیری برای خروج از تعلیق با پیوستن جمهوری اسلامی ایران به FATF بنا بر کسب نظر موافق همه اعضای یعنی 37 کشور عضو در این سازمان بین المللی است با توجه به حضور عربستان و اسرائیل در آن آیا واقعا" پیوستن ایران به این گروه نفعی برای کشورمان دارد و تعلیق ها برداشته می شود.
وی افزود: احتمال قوی وجود داد که قصد بیگانگان و غرب گراها در پیوستن ایران به FATF و تلاش برای تصویب لوایح آن این است که دوباره چند سال دیگر مثل برجام کشور را معطل نمایند و بعد هم معلوم نباشد نتیجه چه خواهد شد و این اتفاق نیفتد که دوباره امتیاز نقد بدهیم و وعده نسیه بگیریم.
وی یادآور شد: اکنون یکی از سوالات اساسی با توجه اعمال تحریم های ظالمانه آمریکا علیه کشورمان این است که آیا برای دادن اطلاعات مالی کشور به بیگانگان در غالب پیوستن به FATF تضمینی وجود دارد که این سازمان اطلاعات را در اختیار آمریکا قرار ندهد.
نماینده مردم استان مرکزی در مجلس شورای اسلامی، گفت: با توجه به اینکه احتمال قوی وجود دارد که پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی خود منشاء درز اطلاعات اقتصادی کشورمان باشد سوال ما این است که چرا نباید احتیاط کرده و از پیوستن به FATF خودداری کنیم.
وی بیان نمود: اینها سوالات و ابهاماتی است که حامیان پیوستن به FATF در دولت و مجلس باید پاسخ دهند و ما منتظر شنیدن پاسخ های اقناع کننده و منطقی آنان به این سوالات هستیم با توجه به اینکه شاهد هم بودیم که ارائه بخشی از اطلاعات صرافی ها به بیگانگان چه تاثیری بر اقتصاد کشور گذاشت و قیمت ارز به کجا رسید لذا نباید با جار و جنجال سازی و خاک پاشیدن به صورت منتقدین با موضوع پیوستن به این گروه و امید واهی به نتیجه گرفتن از آن برخورد نمود.



۱۳۹۷/۷/۱۱

اخبار مرتبط