شكست سكوت رسانه‌های صهیونیستی درباره خاشقچی

رسانه‌های رژیم صهیونیستی سكوت یك هفته ای خود درباره پرونده جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد عربستانی را شكستند.

به گزارش نما، پایگاه خبری عربی 21 در گزارشی به بررسی واکنش رسانه‌های رژیم صهیونیستی به پرونده جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی پرداخت و نوشت: بعد از سکوت تقریبا یک هفته ای اسرائیل، مطبوعات این رژیم در گزارش های خود به بحران ناپدید شدن یا قتل خاشقجی و تاثیر آن بر روابط بین عربستان و اسرائیل و تلاش های تل آویو برای مهار هرگونه فشار احتمالی آمریکا به ریاض به این خاطر پرداختند.

اسیس فراتزمن نویسنده روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در گزارش خود نوشت: ناپدید شدن خاشقجی مواضع او در مقالات و دیدارهایش در مخالفت با نزدیکی روابط عربستان و اسرائیل را در خاطره ها زنده می کند، لذا طرح دوباره پرونده او و سخن از کشته شدن یا ناپدید شدنش ممکن است تحولی منفی برای اسرائیل باشد زیرا چه بسا باعث کاهش حمایت آمریکا از عربستان خواهد شد و این امر به نوبه خود تبعات منفی برای تل آویو به همراه خواهد داشت.

وی افزود: خاشقجی بارها در سخنان خود از عدم رضایت داخلی در عربستان از توسعه روابط ریاض با تل آویو سخن گفته بود و او همچنین اعلام کرده بود که طرح معامله قرن وجهه بدی به عربستان خواهد داد. او همواره می گفت که اسرائیل افراد بی گناه را هر روز در سرزمین های فلسطینی به قتل می رساند و در مخالفت با عادی سازی روابط بین اسرائیل و عربستان درنگ نمی کرد.

هرب کینون نویسنده دیگر روزنامه جروزالم پست نیز نوشت: افول جایگاه عربستان در واشنگتن به نفع اسرائیل نیست و سازمان های یهودی در واشنگتن چه بسا از نفوذ خود بر دولت آمریکا برای کاستن از هرگونه فشار احتمالی به ریاض استفاده کنند زیرا اسرائیلی ها می دانند که نفوذ ریاض در کاخ سفید همانند کنگره نیست چرا که انتقادها از ریاض در کنگره افزایش یافته است و این امر باعث می شود که ریاض از تل آویو انتظار داشته باشد که در این زمینه به عربستان کمک کند.

در همین حال، دوری گولد مدیرکل سابق وزارت خارجه و از دستیاران بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: این مشکل می تواند از طرف ایرانی ها برای ایجاد شکاف بین غرب و عربستان مورد بهره برداری قرار گیرد و این امر برای اسرائیل بد است، زیرا هر چیزی که به تقویت موضع ایران در خاورمیانه کمک می کند، برای اسرائیل بد است.

وی افزود: ممکن است همکاری موجود بین ریاض و تل آویو از این حادثه آسیب ببیند، زیرا نتانیاهو به طور تلویحی به استفاده از رابطه اش با سعودی ها برای فشار بر فلسطینی ها برای نرمش در مذاکرات با آنها اشاره می کند، اما بروز اختلافی بین ریاض و واشنگتن درباره خاشقجی ممکن است تبعات منفی برای این خواسته اسرائیل داشته باشد.

گولد گفت: نقش آفرینی مهم عربستان در واشنگتن به سود منافع اسرائیل است، زیرا ریاض در پس پرده تلاش های زیادی برای خارج شدن آمریکا از توافق هسته ای با ایران ایفا کرد.


۱۳۹۷/۷/۲۲

اخبار مرتبط