مشاور اوباما: طرح آمریكا برای نفت ایران شكست می‌خورد

مشاور رئیس‌جمهور سابق آمریكا در یادداشتی برنامه‌های دولت كشورش برای وادار كردن ایران به امضای توافق جدید را «توهمات خطرناك» توصیف كرده و نوشته طرح واشنگتن برای رساندن صادرات نفتی ایران به صفر با شكست مواجه خواهد شد.

به گزارش نما، «کالین کال»، مشاور «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در یادداشتی، از طرح «مایک پامپئو»، وزیر خارجه کشورش برای توافق دوباره با ایران به‌عنوان «توهمات خطرناک» او یاد و تصریح کرده برنامه‌های واشنگتن برای رساندن صادرات نفت ایران به صفر موفق نخواهند شد.

«کال» عنوان یادداشت خود را که در نشریه «فارن‌افرز» به چاپ رسیده «توهمات خطرناک پامپئو درباره ایران» انتخاب کرده و نوشته قصد دارد ادراک‌های اشتباه دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران را تشریح کند.

مشاور سابق کاخ سفید در توضیح سیاست‌های پامپئو در قبال ایران نوشته او معتقد است سیاست «فشار حداکثری» که دولت ترامپ بعد از خروج از توافق هسته‌ای برجام به‌کار گرفته می‌تواند تمامی رفتارهای ایران را تغییر داده و این کشور را برای توافق جدید تحت فشار قرار دهد.

او نوشته است: «این توهمی خطرناک است».

انزوای آمریکا

کال تصریح کرده ترامپ در اقدامی «بی‌پروا»، ماه می سال جاری (اردیبهشت‌ماه) آمریکا را از توافقی خارج کرده که محدودیت‌هایی قابل‌توجه، درازمدت و قابل راستی‌آزمایی بر توانایی‌های ایران برای تولید «سلاح‌های هسته‌ای» وضع کرده بود.

او این انتقاد مقام‌های دولت ترامپ مبنی بر از بین رفتن برخی از محدودیت‌های درنظر گرفته‌شده در برجام علیه غنی‌سازی ایران در سال‌های 2025 و 2030 را وارد دانسته اما نوشته است: «عوامل کلیدی دیگر مانند نظارت بر معادن اورانیوم ایران و تأسیسات تولید سانتریفیوژ بین 20 تا 25 سال دوام دارند».

مشاور اوباما همچنین نوشته در توافق هسته‌ای برجام، تعهد ایران برای مجاز کردن بازرسی‌های سرزده از تأسیسات هسته‌ای اعلام‌شده خود و تعهدش برای عدم تولید سلاح‌های هسته‌ای، تا ابد پایدار هستند.

او خاطرنشان کرده که دولت اوباما به این جمع‌بندی رسیده بود که برچیدن دائمی برنامه غنی‌سازی ایران هدفی بود که قابل دست‌یابی نبود و به همین دلیل در صدد وضع محدودیت‌هایی طولانی‌مدت برای آن برآمد.

کال نوشته است: «اما دولت ترامپ، ساعت وقوع یک بحران را هسته‌ای که پیش‌بینی می‌کرد در سال 2030 اتفاق می‌افتد به جلو آورده و آن را به 2018 کشانده و این کار را به‌نحوی انجام داده که حمایت بین‌المللی اندکی از سیاست‌های ترامپ در قبال ایران وجود دارد».

تحریم‌ها بی‌اثرند

محور کارزار فشار دولت ترامپ علیه ایران را به‌نوشته «کالین کال»، احیای تحریم‌هایی تشکیل می‌دهد که به‌موجب توافق هسته‌ای برجام رفع شده بودند و قرار است بعد از خروج آمریکا از آن، مجدداً اجرایی شوند.

مشاور اوباما با تصریح بر اینکه کارآیی این تحریم‌ها در نهایت به تأثیر آنها روی صادرات نفت ایران وابسته است نوشته است: «با وجود این، بعید است که دولت ترامپ در دستیابی به هدفش برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران موفق شود».

او نوشته، چین به‌عنوان بزرگترین واردکننده نفت خام ایران ممکن است تا حدی خرید خود از ایران را کاهش دهد، اما به هیچ عنوان نشانه‌ای از قصدش برای پایبندی به تحریم‌های دولت ترامپ علیه ایران وجود ندارد، به‌ویژه آنکه ترامپ اخیراً جنگ تجاری با چین را شدت بخشیده است.

کال همچنین تصریح کرده هند به‌عنوان دیگر مشتری بزرگ نفت ایران هم ظاهراً برای ادامه خریداری نفت از ایران علی‌رغم تحریم‌های آمریکا خیز برداشته است. ضمن آنکه، با توجه به افزایش قیمت از 50 تا 60 دلار در سال 2017 به قیمت 80 دلار امروزی، درآمد نفتی ایران به‌اندازه‌ای که مطلوب ترامپ است آسیب نخواهد دید.


۱۳۹۷/۸/۶

اخبار مرتبط