چین با عراق قرارداد نفتی امضا می‌كند

شركت زنهوا اویل چین برای تأمین نفت خود در سال ۲۰۱۹ با شركت نفت دولتی عراق قرارداد نفتی امضا می كند.

به گزارش نما، شرکت نفت دولتی زنهوا اویل چین قرار است برای تأمین نفت سال 2019 خود هفته آینده در شانگهای یک قرارداد سرمایه گذاری مشترک با سومو، یک شرکت نفتی دولتی عراق امضا کند .

این قرارداد یکی از معاملاتی است که در نمایشگاه واردات بین المللی چین ارائه می‌شود. این نمایشگاه 5 تا 10 نوامبر تشکیل میشود و هزاران شرکت خارجی و خریداران داخلی قرار است ظرفیتهای واردات چین، اقتصاد شماره دو دنیا را در این رویداد به نمایش بگذارند.

سرمایه گذاری مشترک بین سومو و زنهوا اویل، که ماه ها در حال مذاکره در مورد آن بودند، به ارتقاء موقعیت عراق در آسیا کمک می‌کند. آسیا بزرگترین منطقه جهان است که سرعت مصرف نفت در آن بسیار بالاست. عراق دومین تولید کننده بزرگ نفت اوپک است.

پایگاه این سرمایه گذاری مشترک در شهر ساحلی تیانجین در شمال چین نزدیک به پکن خواهد بود. مقدار سالانه نفت خامی که در قرارداد می‌آید مشخص نیست.

انتظار می‌رود این دو شرکت در نوامبر قرارداد را نهایی کنند . زنهوا اویل که وابسته به نورینکو، شرکت دولتی صنایع دفاعی و نظامی چین است، در این نمایشگاه قرارداد سالانه واردات نفت خود را با شرکت دولتی نفت و گاز سعودی آرامکو تجدید می کند.

قرارداد زنهوا_سومو در شرایطی که چین به خاطر اعمال دوباره تحریم ها علیه تهران در 4 نوامبر برای قطع خرید نفت از ایران تحت فشار است، به این کشور یک گزینه دیگر برای تامین نفت خام مورد نیازش را می‌دهد.

طبق اطلاعات چینی ها واردات نفت خام چین از عراق برای اولین بار در 9 ماهه اول سال 32.28 میلیون تن یا 863 هزار بشکه در روز افزایش یافت‌. 15 درصد بیش از سال گذشته.

۱۳۹۷/۸/۱۳

اخبار مرتبط