تحلیل اسپوتنیك از پایان دوران ریاست جمهوری ترامپ

اسپوتنیك در آستانه برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای كنگره آمریكا در مصاحبه‌ با یكی از اساتید علوم سیاسی این كشور به بررسی ابعاد مختلف این انتخابات پرداخت.

به گزارش نما، انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا قرار است روز ششم نوامبر برگزار شود. در این انتخابات تمامی 435 عضو مجلس نمایندگان و حدود یک سوم از سناتورهای آمریکا انتخاب خواهند شد. خبرگزاری اسپوتنیک در این خصوص با دیوید شولتز، استاد علوم سیاسی دانشگاه هاملین در مین سوتا به گفتگو پرداخت.

شولتز در ابتدا اعلام کرد: دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان موضوعات متضادی برای رقابت در این انتخابات مطرح کردند. دموکرات‌ها درباره بحث مراقبت‎‌های درمانی و اقتصاد حرف می ‌زنند در حالیکه جمهوری‌خواهان مهاجرت را موضوع اصلی خود در انتخابات می‌دانند. با این حال واقعیت این است که در واقع این انتخابات رفراندوم ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا است. موضوعاتی از جمله مراقبت پزشکی، مهاجرت، اقتصاد، دادگاه عالی و برت کاوانا (عضو جدید دیوان عالی این کشور) همه موضوعاتی هستند که به ترامپ مربوط می‌شوند. اینکه می‌گویند شما موافق یا مخالف اصلاحات مربوط به مراقبت‌های درمانی یا مهاجرت هستید همگی به این موضوع برمی‌گردد که شما طرفدار یا مخالف ترامپ هستید.

استاد دانشگاه هاملین با اشاره به ارسال بسته‌های انفجاری برای سران حزب دموکرات در هفته‌های گذشته و نیز حادثه تیراندازی در کنیسه «درخت حیات» در پیتسبورگ درباره تاثیر این حوادث بر انتخابات میان دوره‌ای اعلام کرد: هنوز زود است تا درباره تاثیر این اتفاقات بر انتخابات میان دوره‌ای کنگره و اینکه در هفته‌های آتی چه پیش خواهد آمد، حرف زد. هفته‌های پیش به نظر می‌رسید برت کاوانا و تائید صلاحیت او موضوع مهمی در انتخابات کنگره باشد اما اینطور نبود.

ما از یک سناریوی سیاسی که مشخصه آن دو قطبی بودن و خشم سیاسی بود به سناریوی نفرت و اکنون سناریوی خشونت رسیدیم. همین خود موید این مطلب است که چقدر اوضاع در آمریکا وخیم و قطبی شده است.

شولتز درباره تاثیر ترامپ در این حوادث گفت: موفقیت سیاسی ترامپ در ایجاد خشم و تفرقه در فضای سیاسی این کشور محصور شده است و اظهارات او نیز به متشنج شدن این فضا دامن می‌زند. استراتژی سیاسی ترامپ که او را در انتخابات سال 2016 به پیروزی رساند، استفاده از شعارهای فتنه جویانه و تفرقه‌آمیز بود و او باز هم به استفاده از این روش روی آورده است. ترامپ، حتی اگر بخواهد، نمی‌تواند از بیان چنین اظهاراتی دوری کند زیرا مبنای سیاسی او بر این اساس پیشرفت می‌کند و ترامپ به این رویه نیاز دارد تا به جمهوری‌خواهان برای موفقیت در انتخابات امسال کمک کند.

در ادامه این مصاحبه شولتز درباره دیگر عوامل موثر بر نتایج انتخابات میان دوره‌ای کنگره گفت میدان مبارزه کنگره در واقع در حواشی شهرها قرار دارد و موضع اصلی این است که آیا زنان ساکن در حومه شهرها در انتخابات حضور خواهند یافت. در سال 2016 آنها در انتخابات شرکت نکردند اما اگر امسال در انتخابات حضور یابند و به دموکرات‌ها رای دهند، همانطور که شواهد حاکی از آن است، سال خوبی برای دموکرات‌ها رقم خواهد خورد.

بنابر گفته شولتز، اظهارات نامناسب رئیس جمهور آمریکا درباره زنان، جنبش من هم، جنبش حامی محکومیت اذیت و آزار جنسی زنان، روند تائید صلاحیت برت کاوانا و پرونده رسوایی اخلاقی او، همگی انگیزه‌های برای زنان خواهند بود تا در انتخابات امسال شرکت کنند. امسال حتی نبست به همیشه تعداد زنان بیشتری نیز نامزد نمایندگی شده‌اند. زنان حومه شهرها مهمترین رای دهندگان در آمریکا محسوب می‌شوند. همچنین نشانه‌های وجود دارد که رای دهندگان زیر 30 سال انگیزه بیشتری برای شرکت در انتخابات کنگره دارند.

شولتز در پاسخ به سوال اسپوتنیک درباره نتیجه احتمالی انتخابات کنگره آمریکا گفت تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسد که دموکرات‌ها بتوانند کنترل سنا را در اختیار بگیرند چرا که به کرسی‌های زیادی نیاز خواهند داشت بویژه در ایالت‌هایی که ترامپ در انتخابات سال 2016 رای بدست آورد. در واقع دموکرات‌ها ممکن است کرسی‌های سنا را از دست بدهند. با این حال دموکرات‌ها از شانس خوبی برای موفقیت در مجلس نمایندگان برخوردار هستند.

شولتز در پایان اعلام کرد در صورت پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات کنگره و در اختیار گرفتن کنترل مجلس نمایندگان آمریکا بررسی‌های قابل توجهی متوجه ترامپ خواهد شد و همچنین او ممکن است مجبور به دفاع از رفتارهای غیرقانونی خود شود. در صورتیکه دموکرات‌ها کنترل مجلس نمایندگان آمریکا را در اختیار بگیرند تحقیقات ویژه دادستانی یک مشکل جدی برای ترامپ خواهد بود. از منظر قانونی پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات کنگره ممکن است به طور موثری به ریاست جمهوری ترامپ پایان دهد. از نظر سیاست خارجی هنوز مشخص نیست که پیروزی دموکرات‌ها چه تاثیری بر قدرت ترامپ در خارج از آمریکا خواهد داشت اما او با محدودیت‌های در زمینه تامین بودجه دیوار مرزی مکزیک و نیز مشکلاتی برای جلب حمایت کنگره برای اقدامات خود مواجه خواهد شد.


۱۳۹۷/۸/۱۳

اخبار مرتبط