حق پناه در گفتگو با نما:

"قتل خاشقچی" چهره واقعی و ماهیت تروریستی آل سعود را آشكار كرد

عکس خبري -"قتل خاشقچي" چهره واقعي و ماهيت تروريستي آل سعود را آشکار کرد

كارشناس مسائل خاورمیانه، گفت: قتا خاشقچی چهره مخدوش و ضدحقوق بشری عربستان سعودی و آمریكا را در سطح جهان بیش از پیش آشكار نمود.

جعفر حق پناه کارشناس مسائل خاورمیانه درگفتگو با نما با اشاره به قتل خاشقجی، گفت: این جنایت چهره مخدوش و ضدحقوق بشری عربستان سعودی و آمریکا را در سطح جهان بیش از پیش آشکار نمود.
وی افزود: وقوع این جنایت هولناک نمودی از واقعیت های رفتاری در کشوری است که در اعمال حاکمیت خود با اصول کهن می خواهد بر دنیای جدید حکمرانی نماید، کشوری که به آزادی بیان و آزادی بشر اعتقادی ندارد.
وی با بیان اینکه این جنایت وجوه مختلف به خود گرفته است، گفت: ابعادی از این حادثه با توجه به توافقاتی که احتمال شکل گیری آن در سطوح بالای حاکمیتی برای تامین منافع کشورهای درگیر از جمله ترکیه و آمریکا و عربستان انتظار می رفت، پنهان مانده و هرگز علنی نخواهد شد.
استادیار مطالعات منطقه ای دانشگاه تهران با اشاره به حجم خبرسازی پیرامون این حادثه،گفت: در این جنایت پیچیده با اعمال نفوذ رسانه ای قابل توجه ترکیه متناسب با سیاست های داخلی این کشور کماکان انتظار می رفت آقای اردوغان لحن محتاطانه ای در پیش گرفته و برخلاف فضاسازی رسانه ای که حتی گفته بود دست به افشاگری بزرگی علیه عربستان خواهد زد عمل نماید تا راه را برای کسب امتیاز و چانه زنی با عربستان و آمریکا باز نگه دارد.
وی گفت: به رغم تمام شعارهای دفاع حقوق بشری که وجود دارد، در مجموع انتظار می رفت ترکیه همان مشی تاریخی خود با دید منفعت طلب در این مسئله پیش بگیرد و با توجه به موضع بالایی هم که داشت امتیازات خاصی را از کشورهایی چون آمریکا و عربستان با توجه به جبهه ضدسعودی خود طلب نماید ضمن اینکه ترکیه غالبا"خاورمیانه گرا هم نبوده و همیشه با تردید و ابهام بیشتر در مورد مسائل خاورمیانه ورود می کندکه اگر این اتفاق در مورد یک کشور دیگر رخ می داد شاید وضعیت و رفتار دولت ترکیه متفاوت می شد.
حق پناه با اذعان به اینکه اگر همه حقایق کشف می شد چهره عربستان در سطح جهان مخدوش تر می شد،گفت: اکنون همه چیز را نمی دانیم لیکن در همین مدت کوتاه هم ضربه فوق العاده سنگینی در جریان وقوع قتل خاشقجی به حیثیت فردی که دنبال اصلاح طلبی و مهندسی جامعه عربستان بود خورده است.
وی با اشاره به اینکه ترکیه باید این مسئله را جدی تر دنبال می کرد، افزود: در آمریکا هم نگاه و صداهای مختلف نسبت به این جنایت بوجود آمد برخی مواضع بسیار تندی گرفتند که باید در مورد عربستان اعمال فشار و لغو قرارداد صورت گیرد لیکن منافع آنها ایجاب می کرد در عمل به گونه دیگر رفتار نمایند که البته ضد ادعاهای حقوق بشری آنان بود.




۱۳۹۷/۸/۱۳

اخبار مرتبط