«آیفیك» چرا علیه پانته‌آ بهرام بیانیه داد؟

رییس هیات مدیره انجمن صنفی شركت ها و موسسات فیلمسازی ایران درباره دلیل بیانیه علیه بازیگر یك سریال اعلام كرد افرادی كه در سینما و تلویزیون كار می كنند، مشترك هستند.

به گزارش نما، اسماعیل عفیفه رییس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت ها و موسسات فیلمسازی ایران (آیفیک) درباره بیانیه ای که چند روز پیش از سوی این نهاد صنفی علیه پانته آ بهرام بازیگر سریال «دلدادگان» منتشر شد، گفت: تعداد زیادی از اعضای آیفیک با سازمان صداوسیما همکاری دارند و در ساخت پروژه های مختلف ویدیویی، تلویزیونی، مستند و... مشارکت می کنند و به همین دلیل به نوعی در ماجرا دخیل هستند.

وی ادامه داد: آیفیک یک صنف حقوقی است که بالغ بر ۱۱۰ شرکت فیلمسازی در آن عضو هستند که برخی در حوزه سینما و برخی در حوزه تلویزیون و مستند کار می کنند. فیلمسازی عنوانی عام برای این انجمن است و آیفیک شامل شرکت هایی می شود که هم در حوزه غیرسینمایی فعالیت می کنند و هم با صداوسیما و نهادهای مختلف همکاری دارند.

این تهیه کننده تلویزیون درباره این بیانیه اظهار کرد: این بیانیه بیشتر عام بود و من درباره اتفاق پیش آمده بین خانم پانته آ بهرام و سریال «دلدادگان» نظری ندارم چون دقیقا نمی دانم چه اتفاقی رخ داده است با این حال به نظر خودم در شرایط فعلی برنامه سازی و سریال سازی خیلی وقت ها بازیگران و عوامل محق هستند و نپرداختن به موقع دستمزدها مساله ای است که سازمان صداوسیما چند سالی است درگیر آن شده است. گاهی چندین ماه از پایان کاری می گذرد و تازه پول پرداخت می شود.

وی تاکید کرد: بازیگران صدایشان بلندتر است و تریبون دارند اما صدای باقی عوامل شنیده نمی شود و من امیدوارم این مشکلات روزی به طور کلی رفع شود.

عفیفه در پاسخ به اینکه چرا انجمن درباره اتفاقات مهم حوزه سینما مثلا موضوع پولشویی و دستمزدهای نامتعارف بیانیه نمی دهد ولی درباره یک اتفاق در یک سریال بیانیه صادر کرده است، گفت: درباره پول های کثیف حرف های غیرکارشناسانه زیاد زده شده است و اصلا به عهده من یا یک شخص و یا صنف حقوقی نیست که بخواهند درباره پول های کثیف اظهارنظر کند چون این موضوع یک مساله قضایی و به عهده قوه قضاییه است که درباره آن حکم دهد. تا وقتی قوه قضاییه حکمی درباره شخص یا پول ها یا دیگر مسایل مرتبط با پول کثیف نداده است ما نمی توانیم در این باره اظهارنظر کنیم.

این تهیه کننده با بیان اینکه بسیاری از حرف ها در حوزه پول کثیف احساسی و غیرمستدل است، گفت: در حوزه فعالیت های من و صنف ما نیست که درباره پروژه هایی که مشخص نیست کدام یک با پول کثیف ساخته شده است بدون سند و مدرک حرف بزنیم. طبیعتا ما با پول های غیرقانونی، اختلاس و پولشویی مخالف هستیم ولی نمی توانیم به صورت مصداقی و بدون مدرک در این باره اظهارنظر کنیم.

وی در پایان درباره دستمزدهای سریال های شبکه نمایش خانگی نیز عنوان کرد: من به عنوان «اسماعیل عفیفه» درباره همه این مسایل صحبت می کنم چون اگر بخواهم به عنوان رییس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت ها و موسسات فیلمسازی ایران نظر دهم باید ابتدا مسایل را آنجا طرح کنم و بعد از گفتگو با هیات مدیره بازتاب دهم. با این حال معتقد هستم درباره دستمزدهای بازیگران یک مشکل بزرگ دخالت دولت و یا نهادهای غیرتخصصی در حوزه فیلمسازی است وگرنه بخش خصوصی هرگز پول اضافی ای نمی دهند که از بازگشت آن اطمینان نداشته باشند.

۱۳۹۷/۸/۱۴

اخبار مرتبط