آتش‌سوزی كالیفرنیا منطقه‌ای بزرگتر از تهران را سوزانده است

تصویری از افول آمریكا مقابل چشم جهانیان

عکس خبري -تصويري از افول آمريکا مقابل چشم جهانيان

یكی از پیام‌های مهم این آتش‌سوزی این است كه كشوری كه ادعای هژمون برتر جهانی را دارد، توانایی پیش‌بینی بحران آتش‌سوزی را كه در سال چندین بار در این منطقه تكرار می‌شود، ندارد


آتش‌سوزی کالیفرنیا منطقه‌ای بزرگ‌تر از تهران را سوزانده است، این آتش‌سوزی بیش از 10 روز است که ادامه دارد و در یکصد سال اخیر بی‌سابقه بوده است. آتش‌سوزی در کالیفرنیا هر ساله خسارات زیادی را به اقتصاد این ایالت وارد می‌کند که بزرگ‌ترین اقتصاد آمریکا و به تنهایی پنجمین اقتصاد برتر جهان محسوب می‌شود. این ایالت جمعیتی حدود 40 میلیون نفر دارد و تولید ناخالص داخلی آن حدود 2/8 تریلیون دلار است. آمارهای رسمی که اداره جنگل‌بانی و پیشگیری آتش‌سوزی در ایالت کالیفرنیا ارائه داده، حاکی است از سال 2018 تاکنون 7579 مورد آتش‌سوزی اتفاق افتاده و 6750 کیلومتر مربع در آتش سوخته است. این آتش‌سوزی‌ها در دل خود پیام‌های مهمی را به دنبال دارد:
1ـ مناطق در آتش سوخته آمریکا جزء فقیرترین مناطق است و فاصله طبقاتی گسترده‌ای در آن وجود دارد.
2ـ ساکنان مناطق گوناگون کالیفرنیا که مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده‌اند، در اردوگاه‌های موقت ساکن شده‌اند و در این مناطق هیچ‌گونه کمک دولتی دیده نمی‌شود؛ این در حالی است که در بسیاری از کشورها برای مقابله با چنین بحران‌هایی اقدام به یاری رساندن به هموطنان می‌کنند.
3ـ اگرچه خشکسالی، هوای گرم منتسب به تغییرات اقلیمی و افزایش ساخت مسکن در نزدیکی جنگل سبب گسترش و طولانی‌تر شدن آتش‌سوزی جنگل در کالیفرنیا شده است؛ اما نباید ناتوانی دولت آمریکا در مهار حریق را نیز دست کم گرفت.
4ـ یکی از پیام‌های مهم این آتش‌سوزی این است که کشوری که ادعای هژمون برتر جهانی را دارد، توانایی پیش‌بینی بحران آتش‌سوزی را که در سال چندین بار در این منطقه تکرار می‌شود، ندارد و تاکنون تعداد زیادی از مردم این ایالت‌ها در آتش سوخته یا مفقود شده‌اند، اما اطلاع‌رسانی درستی نیز در این زمینه وجود ندارد.
یکی از نشانه‌های افول آمریکا فرسوده شدن زیرساخت‌های آمریکا است؛ شش سال پیش نشریه «فوکوس» در گزارشی نوشت: «صدای تق‌تق از زیرساخت‌های آمریکا به گوش می‌رسد. جاده‌های پر از دست‌انداز، پل‌های کلنگی، لوله‌های انتقال آب ترکیده و سیم‌های برق فرسوده که عمر بسیار طولانی دارند همه جا در این کشور وجود دارد.» همه اینها تصویری واضح از افول آمریکا در مقابل چشم جهانیان است.

۱۳۹۷/۸/۲۷

اخبار مرتبط