خروج نیروهای آمریكا از سوریه ضربه سخت به اسرائیل است

وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی گفت این رژیم از تصمیم آمریكا برای خروج نیروهایش از سوریه غافلگیر شده است.

به گزارش نما ییسرائل کاتز، وزیر اطلاعات و هم‌حزبی نتانیاهو، در مصاحبه با تلویزیون وای‌نت گفت: «موضع پرزیدنت ترامپ این بود که آمریکا زمانی نیروهایش را از سوریه خارج می‌کند که ابتدا ایران از سوریه بیرون رفته باشد، اما او تصمیمش را تغییر داده است. این تصمیم، بیشتر مقامات اسرائیل را غافلگیر کرد.


کاتز افزود: برای ما بهتر می‌بود اگر وجود نظامیان آمریکایی همچنان حائلی میان سوریه با عراق ایجاد می‌کرد تا مانع از پیوستن زمینی شیعی (از ایران به عراق و سپس به سوریه و لبنان) شود اما در همین حال اسرائیل نمی‌تواند به آمریکا بگوید که نظامیانش را وارد کدام قلمرو کند.


به گزارش رادیو فردا مجموعه‌ای از واکنش کارشناسان نظامی اسرائیل و مقامات رسانه‌های این رژیم نشان می‌دهد اسرائیل با غافلگیر شدن از تصمیم دونالد ترامپ، خروج نیروهای آمریکایی را به سود ایران و بشار اسد می‌داند.


وب‌سایت والانیوز، نزدیک به دولت نتانیاهو، روز پنجشنبه نوشت این تصمیم، گشایش جاده تهران - بیروت است و به قاسم سلیمانی، فرمانده شاخه قدس سپاه پاسداران ایران، امکان می‌دهد سوار بر خودرو از راه زمینی به ضاحیه
(منطقه شیعه‌نشین جنوب بیروت و مقر اصلی حزب‌الله) برسد.


به نوشته والا، خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، «یک ضربه سخت» برای مرز شمالی اسرائیل است.


روزنامه جروزالم پست نیز به نقل از سنگ ساگنیک، کارشناس مرکز مطالعات دایان نوشت: «ابهام در سیاست خارجی آمریکا برای تمامی هم‌پیمانان این کشور در خاورمیانه خطرناک است. خروج موثرترین متحد اسرائیل از سوریه درحالی که هنوز کار زیادی در آنجا باقی است، به آشفتگی می‌انجامد.»


سث فرنتزمن، گزارشگر جروزالم پست نیز که با کردهای منطقه در ارتباط است، پنجشنبه نوشت، تصمیم آمریکا دست این کشور را در برابر ایران تضعیف می‌کند و شرق سوریه را به کام هرج‌ومرج می‌برد.

۱۳۹۷/۱۰/۲

اخبار مرتبط