ترس اروپا از خروج آمریكا از سوریه

روزنامه آمریكایی در گزارشی به نقل از مقام‌های اروپایی خبر داد، اروپا از تصمیم‌های رئیس‌جمهور آمریكا برای خروج از سوریه و همچنین استعفای وزیر دفاع این كشور نگران شده است.

به گزارش نما، یک رسانه آمریکایی از نگرانی‌های اروپا درباره تصمیم‌ «دونالد ترامپ» برای خروج نظامیان آمریکایی از سوریه و همچنین استعفای «جیمز متیس» وزیر دفاع او خبر داد و نوشت، بی توجهی دولت کنونی آمریکا به ائتلاف فراآتلانتیک سبب افزایش درخواست‌های مقام‌های اروپایی برای استقلال این قاره از واشنگتن شده است.

«وال استریت ژورنال» گزارش داد: «تصمیم یکجانبه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برای خارج کردن نظامیان این کشور از سوریه و افغانستان به همراه کنار رفتن جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا از سمت خود، سبب نگرانی در کل اروپا و درخواست‌های تازه در اروپا برای استقلال استراتژیک بیشتر از واشنگتن شده است».

بنا بر این گزارش که توسط دو خبرنگار ارشد وال استریت ژورنال شامل یک خبرنگار مستقر این رسانه آمریکایی در بروکسل مقر اتحادیه اروپا تهیه شده، اعلام غیرمنتظره خروج نظامیان آمریکایی از سوریه سبب «شگفتی» دیپلمات‌های اروپایی شده است.

طبق این گزارش، دیپلمات‌های اتحادیه اروپا طی هفته‌های گذشته در حال رایزنی با وزارت خارجه آمریکا برای همکاری مشترک به منظور ایجاد ثبات در مناطق بازپس گرفته شده از داعش در عراق و سوریه بودند.

«اولریک دمر» سخنگوی دولت آلمان روز جمعه هفته گذشته با تاکید بر ناخرسندی اروپایی‌ها درباره عدم مشورت واشنگتن با آنها قبل از اعلام تصمیم خروج نظامیان آمریکا از سوریه گفت، مشورت قبل از اعلام این تصمیم «می‌توانست مفید باشد».

در بخشی از گزارش وال استریت ژورنال ادعا شده است: «مقام‌های اروپایی می‌گویند که آنها نگران هستند که روسیه و ایران خلاء ناشی از کاسته شدن از حضور آمریکا (در منطقه) را پر کنند و همچنین بر جدایی روز افزون روابط بین ائتلاف فراآتلانتیک تاکید کردند، روابطی که برای چندین نسل به صلح و رفاه پایدار کمک کرده است».

طبق این گزارش، دیپلمات‌های اروپایی با تاکید بر اینکه حس می‌کنند به آنها «خیانت» شده، گفته‌اند که اروپا در قیاس با آمریکا با تهدیدات بزرگ‌تری از ناحیه تروریست‌ها، موشک‌ها و هجوم مهاجران مواجه است.

در این گزارش تاکید شده که «جدای از تصمیمات آقای ترامپ، غیرقابل پیشبینی بودن او سبب اضطراب در بین بسیاری از اروپایی‌ها شده است».

«اولریش اسپک» عضو ارشد اندیشکده «بنیاد آلمانی مارشال» در این باره گفت: «ما شاهد بازگشت همان سوالاتی هستیم که دو سال قبل (با آغاز ریاست جمهوری ترامپ) وجود داشت».

وال استریت ژورنال، به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام هم اشاره می‌کند و می‌نویسد: «تصمیمات اخیر ترامپ درباره سوریه و افغانستان در ادامه تصمیم اوایل سال جاری میلادی او برای خارج کردن آمریکا از توافق هسته‌ای ایران انجام شد، تصمیمی که او علی رغم درخواست‌های اروپا برای عدم خروج از این توافق انجام شد».

بنا بر ادعای این رسانه آمریکایی، «اروپایی‌ها همچنین درباره این موضوع نگران هستند که تصمیم آقای ترامپ برای خروج (از سوریه) می‌تواند به جسور شدن بیشتر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه منجر شود، کسی که فعالانه از بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه حمایت کرده است و در حال حمایت از شورشیان در اوکراین است، جایی که بسیار نزدیک به اروپا است».

«استفانو استفانی» سفیر پیشین ایتالیا در ناتو معتقد است: «ریشه بازدارندگی در ادراک (طرف مقابل) است. ترامپ از قبل هم با گفتارش سبب تضعیف بازدارندگی شده بود و خروج از سوریه در عمل سبب تضعیف بازدارندگی می‌شود. مسکو نظاره‌گر اوضاع است».

وال استریت ژورنال در ادامه گزارش خود می‌نویسد: «اقدامات یکجانبه نظامی و دیپلماتیک آمریکا سبب شده که درخواست‌ها در اروپا برای استقلال استراتژیک بیشتر این قاره از آمریکا تشدید شود. امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان اخیرا حمایتشان را از ایجاد یک نیروی نظامی اروپایی ابراز داشته‌اند».

این رسانه آمریکایی به موضوع استعفای «جیمز متیس» وزیر دفاع این کشور و تشدید نگرانی‌های اروپایی‌ها درباره مواضع دولت ترامپ هم اشاره می‌کند.

«ناتالی توچی» مشاور امور دفاعی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مدیر کنونی اندیشکده «بنیاد امور بین‌المللی» در رم ایتالیا درباره خروج آمریکا از سوریه و افغانستان و کناره گیری متیس گفت: «پیامی که این موضوعات به ویژه خروج جیمز متیس ارائه می‌کند آن است که در دولت ترامپ ائتلاف فرا اتلانتیک، اساس و محور نیست».

از نظر مشاور «فدریکا موگرینی»، مشاوران ارشد رئیس‌جمهور آمریکا ترکیبی از افراد معتقد به «انزواطلبی» و «مداخله‌گری» هستند.

وی افزود: «مشاوران (ترامپ) آنچنان نقطه نظرات مشترکی ندارند اما آنچه که آنها در آن اشتراک دارند، تحقیر کردن نهادهای بین‌المللی و چندجانبه‌گرایی است اما همین چیزها است که ائتلاف فراآتلانتیک از دل آنها ساخته شده است».

۱۳۹۷/۱۰/۲

اخبار مرتبط