بازگشت دوباره‌ی ماركو رویس به روزهای اوج

ماركو رویس كاپیتان این روزهای دورتموند بارها و بارها به حاشیه رفته ولی دوباره با تلاش و استقامت به روزهای اوج بازگشته و این بازگشتهای پیاپی به صفت مشخصه‌ی این ستاره‌ی آلمانی تبدیل شده است.

به گزارش نما، با اینکه کیفیت فنی و فوتبالی مارکو رویس هرگز مورد تشکیک قرار نگرفته ولی مشکلات متعددی که این مهاجم پرسرعت و خوش‌تکنیک آلمانی با آنها دست به گریبان بوده باعث شده تا نتواند آنطور که استحقاقش را دارد مطرح شود. این بازیکن خلاق، پرسرعت و گلزن آلمانی که این روزها در 29سالگی کاپیتان و ستاره درخشان بوروسیا دورتموند است در طول دوران فوتبالی خود بارها و بارها با مصدومیتهای جدی مواجه شده و مصدومیت یکی از کابوسهای اصلی او بوده است.

در جام جهانی 2014 رویس آماده به دلیل مصدومیت از ناحیه قوزک پا جام جهانی موفق آلمان را پیش از شروع رقابتها از دست می‌دهد. در سال 2017 رویس از ناحیه‌ی رباط صلیبی دچار مصدومیت می‌شود و هشت ماه از میادین دور می‌ماند طوریکه بسیاری گمان می‌کردند او دیگر هرگز به روزهای اوج خود بازنخواهد گشت.

اما کارشناسان آلمانی می‌گویند با اینکه مصدومیت‌های پیاپی از نظر فیزیکی مانع رسیدن رویس به جایگاهی که شایستگی آن را دارد شده است اما همین مصدومیتها از نظر روانی از او هیولایی واقعی ساخته که می‌تواند با اراده و تمرکز به هر هدفی که برای خود تعیین می‌کند دست یابد. یکی از کارشناسان مشهور بوندس‌لیگا لوتس فانن‌اشتیل به سی ان ان می‌گوید:" رویس بارها و بارها در مهمترین لحظات دوران فوتبالی‌اش زمین خورده ولی همیشه موفق شده بازگردد و خود را به دنیای فوتبال تحمیل کند".

اما شاید راز موفقیت‌های اخیر رویس در تصمیم باشگاه دورتموند در اهدای بازوبند کاپیتانی زردپوشان آلمانی به او نهفته باشد. دورتموند با این حرکت مسئولیت بیشتری به دوش رویس می‌افکند، چه درون زمین و چه بیرون از زمین بازی. اما رویس یک رهبر ذاتی نیست و کاریزمای لازم برای تبدیل شدن به ابرستاره‌ای جذاب را ندارد. رویس بازیکنی است آرام و فروتن که با استعداد غیر قابل چشم‌پوشی خود در میادین فوتبال نگاه‌ها را به خود معطوف می‌کند ولی نمی‌تواند ده ها میلیون نفر را به دنبال خود بکشاند.

رویس معمولا از جنجال فراری است و ترجیح می‌دهد در سکوت به تلاش مشغول باشد و برای ساخت برند شخصی‌اش فعالیت کند. لوتس فانن‌اشتیل در این باره می‌گوید:" رویس مثل لوتار ماتیوس یا استوارت پیرس، رهبر ذاتی نیست. او بیشتر از طریق عملکردش در میدان الگوی بازیکنان جوانتر می‌شود. رویس کسی است که باعث می‌شود همه‌ی بازیکنانی که در کنارش بازی می‌کنند به واسطه‌ی خلاقیت و استعداد او بیشتر به نظر بیایند و بهتر دیده شوند".

با اینکه رسانه‌ها در فصل جاری از میزان آمادگی بدنی رویس در مسابقات ابراز شگفتی می‌کنند ولی هم‌تیمی‌های او در دورتموند بارها گفته‌اند چون در تمرینها هر روز شاهد تلاشهای خارق‌العاده‌ی کاپیتان تیم‌شان هستند از آمادگی بی‌نظیر او در فصل جاری شگفت‌زده نمی‌شوند.

کریستین پولیشیچ ستاره آمریکایی دورتموند از نسل جدید ستاره‌های دورتموند که در کنار جیدون سانچوی انگلیسی از سلاحهای مرگبار این فصل زردپوشان آلمانی هستند شانس بازی کردن در کنار رویس را برای خودش فرصتی بزرگ می‌داند و معتقد است از بازی کردن کنار این ستاره‌ی آلمانی درسهای زیادی فرا گرفته است. پولیشیچ 20ساله درباره‌ی کاپیتان خلاق تمیش می‌گوید:" سبک بازی رویس در زمین فوق‌العاده است. آرامش او و شم گلزنی بالایش همه‌ی ما هم‌تیمی‌های او را شگفت‌زده می‌کند. من از او چیزهای زیادی آموخته‌ام و شک ندارم که در آینده هم خواهم آموخت".

۱۳۹۷/۱۰/۲

اخبار مرتبط