روزنامه دولت: حوادث دی‌ماه ۹۶ اعتراض اقتصادی نبود!

روزنامه ایران كه از بودجه بیت‌المال ارتزاق می‌كند روز گذشته در گزارشی با عنوان «وقایع دی ماه ۹۶؛ اعتراض اقتصادی یا انتقام سیاسی؟» با چشم بستن بر واقعیت جامعه نوشت: «نه به گرانی» شعاری بود كه شش ماه بعد از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ از جمعی كوچك در مشهد شروع شد و بعد به شهر‌های دیگر گسترش یافت.


به گزارش نما روزنامه ایران که از بودجه بیت‌المال ارتزاق می‌کند روز گذشته در گزارشی با عنوان «وقایع دی ماه ۹۶؛ اعتراض اقتصادی یا انتقام سیاسی؟» با چشم بستن بر واقعیت جامعه نوشت: «نه به گرانی» شعاری بود که شش ماه بعد از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ از جمعی کوچک در مشهد شروع شد و بعد به شهر‌های دیگر گسترش یافت. ارگان رسانه‌ای دولت سپس مدعی شد که اعتراضات دی ماه ۹۶، یک انتقام سیاسی بوده و اعتراض اقتصادی در کار نبوده است!
سایت خبری تحلیلی مشرق که این گزارش را مورد توجه قرار داده برای رد ادعای روزنامه ایران نقل قول‌هایی از حامیان سیاسی دولت (اصلاح‌طلبان) آورده که نشان می‌دهد حتی فعالان اصلاح‌طلب و روزنامه‌های این طیف بار‌ها درخصوص منشأ اقتصادی اعتراضات دی ۹۶ اذعان کرده‌اند. برای نمونه، «بهزاد نبوی» اسفند ۹۶ در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفته بود: «حوادث یکی، دو ماه اخیر و همچنین مشکلات موجود در کشور، شاید همه طیف‌ها را به فکر وادار کند. حداقل فکر می‌کنم که همه طیف‌ها در وجود مشکلات خیلی مهم در اقتصاد کشور هم نظر باشند و اگر رویداد‌های یکی، دو ماه اخیر را ناشی از مشکلات اقتصادی بدانند، ممکن است این موضوع باعث هم‌اندیشی شود». این روزنامه همچنین سوم اسفند ۹۶ نوشته بود: «در خصوص وقایع دی ماه معتقدم این پدیده محصول شکاف اجتماعی است که مهم‌ترین آن شکاف اقتصادی یعنی اعتراض فرودستان، فقرا و افراد کم‌برخوردار نسبت به وضعیت معیشتی و زیستی خود است. وضعیت مالی و زیستی افراد بازداشت‌شده این واقعیت را نشان می‌دهد که آنان به دنبال شغل و معیشت و تأمین حداقل نیاز‌های اولیه خود هستند». روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد نیز در مطلبی در ویژه‌نامه نوروزی ۱۳۹۷ نوشته بود: «همه می‌دانیم فارغ از اینکه اعتراضات [دی ماه ۹۶]منحرف شد، منشأ اعتراضات اقتصادی بود».

۱۳۹۷/۱۰/۸

اخبار مرتبط