تجارت ایران و عراق همچنان جریان دارد

رئیس اتاق بازرگانی مشترك ایران و عراق گفت:« تجارت بین ایران و عراق هنوز در جریان است و تحت تاثیر تحریم‌های اعمال شده بر ایران قرار نگرفته است» .

به گزارش نما، ایران از عراق خواسته زیر بار تحریم های آمریکا علیه ایران نرود. پیشنهاد ایران استفاده از دینار عراق و ریال ایران در تبادلات تجاری بین دو کشور است.

بانک مرکزی ایران سعی دارد به توافقی با عراق بر سر استفاده از دینار یا ریال ایران برای معامله با این کشور برسد ولی عراق نیاز به تایید آمریکا دارد که هنوز مصمم است به عراق اجازه دهد برای مدت کوتاهی فقط گاز طبیعی از ایران وارد کند تا برق مورد نیازش را تامین کند .

یک منبع در بانک مرکزی عراق گفت:« یک هیئت عراقی که در دسامبر به آمریکا سفر کرده بودند و شامل مقامات اجرایی بانک مرکزی عراق و چندین وزیر از جمله وزرای نفت و نیرو می شدند، در مورد معاف شدن عراق از تحریم های آمریکا علیه ایران گفتگو کردند ».

وی اضافه کرد:« این هیئت نمایندگی نتوانستند به نتایج خوبی برسند و آمریکا فقط به عراق اجازه داد گاز ایران را در ازای دینار برای نیروگاه های برقش خریداری کند. دولت عراق قول داد این کار را انجام دهد و حسابی برای شرکت نفت ایران در یک بانک دولتی با ارز دینار باز کرد» .

طبق همین منبع ناشناس، آمریکا معافیت کامل عراق از تحریم های ایران را قطعا رد کرده و تنها اجازه صادرات گاز طبیعی را از ایران داده است. این معافیت ممکن است در آینده شامل برق هم شود.

«آمریکا سعی دارد عراق را در استخراج گاز برای تولید برق توانمند کند و به وابستگی این کشور به کالاها و محصولات ایران خاتمه دهد ».

در حالی که هنوز از دلار آمریکا برای تجارت بین عراق و ایران استفاده می شود، تمام انتقال‌های مالی، خارج از بخش بانکداری عراق از طریق واسطه های خارجی و بانکهایی در سوریه و لبنان انجام می‌شود. بیشتر تجارت بین این دو کشور شامل صادرات از ایران به عراق می‌شود و بنابراین تهران ترجیح می‌دهد معامله ها با یورو یا ریال باشد .

فاضل الحمدانی، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت:« تجارت بین ایران و عراق هنوز در جریان است و تحت تاثیر تحریم‌های اعمال شده بر ایران قرار نگرفته است» .

ولی یک مقام عالی‌رتبه عراق گفت:« بانک مرکزی متعهد است که هیچ دلاری به ایران نفروشد و هرگونه تلاش ایران را برای این کار رد می‌کند» .

همین منبع اشاره کرد:« بانک مرکزی همچنین از همکاری با ایران برای تبدیل ریال ایران به دلار آمریکا خودداری می کند» .

در آخرین اصلاحیه بودجه 2019 عراق که هنوز در حال بررسی است، دولت عراق بودجه واردات برق را از 357 میلیون دلار به 59 میلیون دلار کاهش داده است .این یعنی عراق دیگر از تهران برق نمیخرد.

احمد حاثال، یک محقق و نویسنده آزاد در عراق گفت:« استفاده از دینار در معامله با تهران باعث افزایش ارزش دینار عراق به خاطر تقاضای بالاتر آن می‌شود. مخصوصاً اینکه مبادلات تجاری بین دو کشور در هشت ماه گذشته به 8 میلیارد دلار رسیده است» .

صادرات سالانه ایران به عراق بیش از 22 درصد کل واردات عراق است که معادل 35 میلیارد دلار از کشور های مختلف می‌شود. بخش خصوصی هزینه این واردات را یا از طریق انتقال دلار توسط شرکت های معاوضه ای می دهد یا از راه هایی که مورد قبول بانک مرکزی نیستند یا به سادگی از طریق انتقال پول با اتومبیل.

۱۳۹۷/۱۰/۱۵

اخبار مرتبط