تكرار دوگانه‌سازی!

عکس خبري -تکرار دوگانه‌سازي!

نگاهی به عملكرد و رفتار دولت نشان می‌دهد، دو موضوع از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است؛ موضوع اول برجام و موضوع دوم كه در حال حاضر دولت به شدت بر آن متمركز شده، بحث CFT است.


نگاهی به عملکرد و رفتار دولت نشان می‌دهد، دو موضوع از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است؛ موضوع اول برجام و موضوع دوم که در حال حاضر دولت به شدت بر آن متمرکز شده، بحث CFT است. در واقع، اصرار دولت بر موضوعات این چنینی و پیگیری آنها ناشی از نگاه بیرونی دولتمردان است و رفتاری که دولت در تصویب این قبیل موضوعات از خود نشان می‌دهد، از سیاست دوگانه‌سازی حکایت دارد. حال برای اینکه ببینیم این رویکرد (نگاه به بیرون) تاکنون چقدر موفق بوده است، باید نگاهی به اقتصاد و معیشت مردم انداخت. فراتر از این درباره نحوه عملکرد دولت چند نکته حائز اهمیت است:
1ـ به اعتقاد بسیاری، تصویب برجام ناشی از دوگانه‌سازی معیشت‌ـ هسته‌ای بود. این در حالی است که با برجام نه تنها تغییری در وضعیت اقتصادی به وجود نیامد؛ بلکه مشکلات تحریمی جدید نیز ایجاد شد. این بار نیز همان دوگانه‌سازی در به تصویب رساندن CFT به کار برده شده که نتیجه آن قابل حدس است.
2ـ نکته بعدی که دولتمردان بر تکرار آن اصرار عجیبی دارند، این انگاره غلط است که در صورت تصویب نشدن لایحه مذبور، هیچ کشوری با ایران تعاملات اقتصادی انجام نخواهد داد. آنچه باید در مجمع تشخیص مصلحت نظام در تصویب لایحه مبارزه با پولشویی مد نظر قرار بگیرد، آن است که اولاً، همکاری نکردن برخی کشورها در حوزه اقتصادی با کشورمان ناشی از تحریم آمریکا بوده است، نه موضوع دیگر. ثانیاً، عضویت در FATF برای کشوری مانند ترکیه و دیگر کشورها که جامعه لیبرال غربی مشکل ایدئولوژی با آن ندارد، مفید خواهد بود نه برای کشوری، همچون جمهوری اسلامی ایران که همواره تحت شدیدترین تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است. ثالثاً، آمریکا تا به حال نتوانسته است از طریق تحریم در رفتار جمهوری اسلامی ایران تغییری ایجاد کند و به اعتراف اندیشکده‌های این کشور سیاست تحریم به یک سیاست بی‌نتیجه تبدیل شده است.
3ـ سیاست دوگانه‌سازی محدود به سیاست خارجی نمانده و این بار برخی درصددند آن را در حوزه‌های دیگر نیز به‌کارگیری کنند که مباحث مطرح در زمینه فیلترینگ با ادبیات خاص دقیقاً تکرار همان سیاست دوگانه‌سازی است؛ از این رو نباید اجازه داد کشور به این سمت برود و باید با هوشیاری کامل نسبت به طرح این موضوعات واکنش نشان داد.

۱۳۹۷/۱۱/۹

اخبار مرتبط