هدف آمریكا از مداخله در امور ونزوئلا چیست؟

رئیس‌جمهور ونزوئلا هدف واشنگتن از مداخله در امور داخلی این كشور را دستیابی به منابع آن به ویژه منابع نفتی عنوان كرد.

به گزارش نما، نیکولاس مادورو، رئیس جمهور قانونی ونزوئلا در مصاحبه‌ای با خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد هدف اولیه آمریکا از مداخله در امور داخلی ونزوئلا، دست یافتن به منابع نفتی و دیگر منابع این کشور است.

رئیس جمهور ونزوئلا اعلام کرد: چند هدف (برای آمریکا) وجود دارد. از آنجایی که ما بزرگترین ذخایر نفت تائید شده در دنیا را داریم، هدف اولیه دست یافتن به نفت ونزوئلا است. همچنین ما در حال ثبت یکی از بزرگترین ذخایر طلا در دنیا هستیم. ما چهارمین ذخیره گاز دنیا را در اختیار داریم، ما مقادیر عظیمی ذخایر الماس، ذخایر بزرگ آب آشامیدنی، آلومینیوم، آهن و کلتان را داریم. ما در حوزه منابع انرژی و منابع طبیعی یک قدرت محسوب می‌شویم.

رئیس جمهور ونزوئلا در ادامه با تاکید بر اینکه آمریکا به دنبال از بین بردن روح تاریخ، فرهنگ و سنت‌های بولیواری است، گفت هدف دوم آمریکا به حوزه‌ی ایدئولوژی مربوط است. مادورو تاکید کرد: ونزوئلا کشوری است که سیمون بولیوار در آنجا به دنیا آمد. ما صاحب قدرتمندترین سنت بولیواری هستیم. برای ۲۰۰ سال پروژه انقلابی ما بر آمریکای لاتین و کشور‌های حوزه کارائیب تاثیر گذاشته است. آن‌ها (آمریکا) می‌خواهند به طور اساسی ایده و روح سیمون بولیوار را نابود کنند.

مادورو در ادامه افزود: آن‌ها (آمریکایی ها) ما را حیاط خلوت خود می‌دانند. ما می‌گوییم ما حیاط خلوت هیچکس نیستیم، ما جمهوری مستقلی هستیم.

او در بخشی دیگر از اظهاراتش با بیان اینکه تحریم‌ها علیه ونزوئلا یکی از «احمقانه‌ترین تصمیمات» جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکاست فاش کرد: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به دولت کلمبیا و مافیا دستور داد وی را به قتل برسانند.

مادورو درباره حمایت‌های روسیه از دولت کاراکاس نیز اعلام کرد: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، از ما در همه زمینه‌ها حمایت کرده است و ما در این خصوص سپاسگزار هستیم.

در ۲۳ ژانویه خوان گوایدو، رهبر مخالفان ونزوئلا در اقدامی غیرقانونی خود را «رئیس جمهور» این کشور خواند. واشنگتن از اقدامات غیرقانونی خوان گوایدو حمایت می‌کند. مادورو که در سال ۲۰۱۸ دوباره به ریاست جمهوری ونزوئلا انتخاب شد، واشنگتن را به طراحی کودتا در کشورش متهم می‌کند.

گوایدو خواستار برگزاری انتخابات سراسری در این کشور در کمتر از ۶ یا ۹ ماه آینده شد. این در حالی است که مادورو سال گذشته در انتخابات سراسری برای ۶ سال دیگر به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا انتخاب شد.

۱۳۹۷/۱۱/۱۰

اخبار مرتبط