سقوط قیمت نفت به ۴۰ دلار درصورت شكست حمایت ۵۲ دلاری

متخصص و تحلیلگر انرژی گفت اگر قیمت نفت بالاتر از مرز حیاتی ۵۲ دلار باقی نماند، به ۴۰ دلار در هر بشكه سقوط خواهد كرد.

به گزارش نما، جان کیلداف، متخصص و تحلیلگر انرژی گفت اگر قیمت نفت بالاتر از مرز حیاتی 52 دلار باقی نماند، به 40 دلار در هر بشکه سقوط خواهد کرد. عوامل بسیاری خطر بروز این اتفاق را بالا میبرند .

کند شدن رشد تقاضای جهانی مخصوصاً در آسیا، فشار عربستان برای کاهش بیشتر تولید، افزایش تنش‌ها بین هند و پاکستان و عوامل متعدد جهانی دیگر همه بر قیمت نفت خام فشار می‌آورند .

علی‌رغم این محرک‌ها نفت در حال حاضر بهترین آغاز را در سال جدید از 1983 تا حالا داشته است .

کیلداف گفت:« مرکز حساس اصلی برای نفت خام آسیاست. تقاضای آسیا و اطلاعات اقتصادی در مورد آسیا تا حدی ضعیف بوده اند و من مطمئنم که حتی رسیدن به یک توافق با چین هم نمی‌تواند این کشور را نجات دهد» .

کیلداف در مورد درگیری هسته‌ای پاکستان و هند گفت:« هرگونه ناآرامی در آسیا نه فقط در هند و پاکستان بلکه در هر جای دیگری در منطقه به فعالیت اقتصادی آن لطمه می‌زند، بحران تقاضا را تسریع می‌کند و نتیجه آن را در قیمت نفت در آینده نزدیک دیده می شود» .

کیلداف که شرکتش متخصص سرمایه گذاری های جایگزین مثل مشتقات انرژی است اضافه کرد که موضع سخت عربستان در کاهش تولید می تواند دورنمای خوش بینانه ای برای نفت نشان دهد . اگر نفت خام وست تگزاس اینترمدیت بتواند به بالاتر از 58 دلار در هر بشکه برسد، به 60 تا 70 دلار در هر بشکه هم خواهد رسید.

ولی اگر تولید کنندگان برتر دنیا با هم برای جبران تولید بیش از حد نفت خام آمریکا همکاری نکنند، قیمت نفت دچار مشکل میشود .

کیلداف گفت:« قدرت دلار آمریکا هم قیمت نفت را تحت تاثیر قرار می دهد. ولی قول فدرال رزرو برای عدم افزایش نرخ بهره ریسک آن را کمتر کرده است» .

قیمت نفت در روز جمعه علی‌رغم کاهش تولید اوپک در دو ماهه اول 2019 پایین آمد. نفت خام برنت، شاخص بین المللی در محدوده 65 تا 67 دلار معامله شد و نفت خام وست تگزاس اینترمدیت حدود 55 تا 56 دلار در هر بشکه بود .

۱۳۹۷/۱۲/۱۲

اخبار مرتبط