پایین نگه داشتن نرخ ارز با حراج كردن آن درست نیست

استاد دانشگاه اوهایو و علوم و تحقیقات تهران با بیان اینكه برای كنترل نرخ ارز در سال آینده باید به دنبال راه حل های منطقی بود، گفت: ظرف سال های گذشته نرخ ارز با فروش ارز و در واقع حراج آن پایین، نگه داشته شد.

به گزارش نما، استاد دانشگاه اوهایو و علوم و تحقیقات تهران با بیان اینکه برای کنترل نرخ ارز در سال آینده باید به دنبال راه حل های منطقی بود، گفت: ظرف سال های گذشته نرخ ارز با فروش ارز و در واقع حراج آن پایین، نگه داشته شد.

حمید شهرستانی در گفت‌وگو با رسالت اظهار کرد: ما در ایران یک فروشنده ارز داریم و آن بانک مرکزی است و این بانک در مقاطعی باتوجه به نیاز بودجه ای و سیاسی و اجتماعی، مقداری ارز می فروشد و قیمت را با ملاحظاتی که دارد، تعیین می کند.

ما در اینجا یک بازار ارز مبتنی بر عرضه و تقاضا به آن صورت که در جهان متعارف است، نداریم. اینجا یک فروشنده داریم و فروشنده هم در مقاطعی براساس نیاز خود این ارز را می فروشد.

وی افزود: به نظر می رسد باتوجه به میزان ذخایر ارزی، صندوق توسعه ملی، بودجه و امکان عدم تحقق مالیات های پیش بینی شده و البته مسئله تحریم ها و مشکلات خارجی و تورم که ریشه در تولید و ساختار اقتصادی ایران دارد، نرخ ارز بالا باشد، اما پیش بینی دقیق اینکه چه رقمی باشد کار بسیار سختی است. به هر روی سال آینده به علت مسائلی که اشاره کردم با نرخ بالایی در حوزه ارز روبه رو خواهیم بود. استاد دانشگاه اوهایو با بیان اینکه سیاست های بانک مرکزی روشن و مشخص نیست، گفت: در دوره فعلی هم شاهد سیاست خاصی از سوی مدیریت بانک مرکزی نیستیم. ماه پیش دلار مقداری روند نزولی خود را طی کرد و علت آن، فروش بانک مرکزی بود. از سوی دیگر بازار نیما آن طور که باید و شاید کارایی ندارد و بیشتر پتروشیمی ها باید ارز خود را به نیما بیاورند، اما به دلایل مختلف از این کار امتناع می کنند. این مسئله هم، مشکل ارزی ما را حل نمی‌کند. مشکل ارزی ما، عمدتا کمبود ارز و انحصاری بودن فروشنده است و عدم پذیرش اینکه نرخ ارز باید با تورمی که در این 35 سال داشته ایم، همگام باشد. بنابراین اصرار به اینکه نرخ ارز را تصنعی پایین نگه دارند، درست نیست.

شهرستانی عنوان کرد: ظرف سالهای گذشته نرخ ارز را با فروش ارز و در واقع حراج آن پایین نگه داشتند. یعنی ارز را با فروش منابع طبیعی یعنی نفت و گاز و غیره حراج کرده اندو وقتی چیزی را حراج کنید، طبیعتا ارزان می شود. حراج کردن ارث یا ثروت ملی که کنترل نیست. باید از خودشان پرسید چرا به دنبال اتخاذ سیاست خاصی در این حوزه نیستند. اما بنده تصورمی کنم آن‌ها همانند هر فردی که صاحب ثروت شده، تا موقعی که امکان استفاده از این ثروت یا ارث برای آن‌ها وجود داشته باشد، دنبال راه حل هایمنطقی نمی رود، لذا اتخاذ‌ راه حل های منطقی ضرورت دارد. پیش از این عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی از راه‌اندازی بازار متشکل ارزی به منظور آرامش بازار ارز خبر داده و اظهار کرده بود: آنچه اعلام شده، نتیجه بحث‌های انجام‌شده با کارشناسان ارزی و بازار سرمایه است. در شرایط کنونی، بازار اسکناس و ارز، بازاری غیرمتشکل است و نرخ‌ها در خیابان و کوچه پس‌کوچه‌ها شکل می‌گیرد، در حالی که ما نیاز به بازار متشکل داریم تا به‌ تدریج فاصله بین نرخ‌های مختلف را کم کنیم.

۱۳۹۷/۱۲/۱۴

اخبار مرتبط