توصیه های سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی برای خانه تكانی شب عید

ملكی تاكید كرد: در زمان جابجایی لوازم خانگی بالاخص اجاق گاز، در خانه تكانی احتیاط بیشتری كنید و كلیه اتصالات مربوط به گاز اعم از شهری و كپسول را توسط آب و صابون چك كنید تا از عدم نشتی آن‌ها مطمئن شوید.

به گزارش نما، جلال ملکی با اشاره به نزدیک شدن به آغاز فضل بهار اظهار کرد: همواره مردم کشورمان به منظور برگزاری مراسم عید نوروز و استقبال از بهار و گذراندن ایام تعطیلات نوروزی نسبت به خانه تکانی و تدارک مسافرت‌های نوروزی اقدام می‌کنند؛ لذا جهت برقراری ایمنی در محیط خانه، خانواده و داشتن ایام خوش و سلامت بهتر است نکات ایمنی را در این خصوص رعایت کنند.

وی در تشریح این نکات ایمنی توضیح داد: در زمان نظافت خانه خود، خانه تکانی و استفاده از نردبان و یا چهارپایه از پایداری سطح اتکای آن با زمین کاملاً مطمئن باشید و از چهارپایه‌های استاندارد و نردبان دوطرفه استفاده کنید.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه از شست و شوی پرده، کف آشپزخانه، حمام و ... که آلوده به مواد روغنی باشند در خانه تکانی توسط مواد سریع الاشتعال (مثل بنزین) جداً خودداری کنید، عنوان کرد: از قرار دادن مواد شوینده مانند وایتکس، جوهر نمک روی زمین و در دسترس کودکان در خانه تکانی جدا خودداری کرده، در حد استاندارد از آن‌ها استفاده کنید.

ملکی با بیان اینکه در زمان پاک کردن شیشه و پنجره‌های منزل در خانه تکانی احتیاط و از رفتن روی نرده‌ها خودداری کنید، اضافه کرد: شست وشوی لوازم برقی مانند لوستر، چراغ روشنایی و ... قبل از قطع کامل برق در خانه تکانی بسیار خطرناک بوده و احتمال برق گرفتگی افراد را افزایش می‌دهد، لذا اول برق وسیله برقی را قطع و سپس این لوازم را تمیز کنید.

وی تاکید کرد: در زمان جابجایی لوازم خانگی بالاخص اجاق گاز، در خانه تکانی احتیاط بیشتری کنید و کلیه اتصالات مربوط به گاز اعم از شهری و کپسول را توسط آب و صابون چک کنید تا از عدم نشتی آن‌ها مطمئن شوید.

سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران با تاکید بر تعویض به موقع شیلنگ‌های فرسوده انتقال گاز اضافه کرد: از ریختن مواد قابل اشتعال در چاه‌های فاضلاب، دستشوئی، توالت و ... در خانه تکانی جدا خوداری کرده، چرا که در اثر ریزش این گونه مواد در محیط خانه احتمال انفجار و آتش سوزی بسیار است.

ملکی ادامه داد: از جا به جایی لوازم و اثاثیه سنگین منزل به صورت فردی در خانه تکانی اجتناب کنید و در این مورد از کارگران حرفه‌ای و یا کار گروهی بهره بگیرید تا در ایام نوروز دچار دیسک کمر یا عوارض ناشی از آن نشوید.

وی با تاکید بر اینکه در خانه تکانی کپسول دستی آتش نشانی موجود در محیط خانه را به موقع شارژ کنید، زیرا این کار می‌تواند کمک بسزائی در زمان آتش سوزی احتمالی به شمار رود، گفت: رعایت نکات ایمنی در خانه تکانی از جمله موارد مهمی است که باید در حین کار برای جلوگیری از آتش سوزی و ایجاد خسارت‌های مالی و جانی به آن توجه شود.

۱۳۹۷/۱۲/۱۸

اخبار مرتبط