روایت ناقص از برگزیت!

تقابل ظاهری دولت و پارلمان انگلیس بر سر نحوه خروج از اتحادیه اروپا همچنان ادامه دارد. این منازعه، از اواسط سال 2016 میلادی، یعنی زمان برگزاری همه پرسی جنجالی بر سر خروج انگلیس از اروپا آغاز شده و طی روزهای اخیر به نقطه اوج خود رسیده است.

به گزارش نما، تقابل ظاهری دولت و پارلمان انگلیس بر سر نحوه خروج از اتحادیه اروپا همچنان ادامه دارد. این منازعه، از اواسط سال 2016 میلادی، یعنی زمان برگزاری همه پرسی جنجالی بر سر خروج انگلیس از اروپا آغاز شده و طی روزهای اخیر به نقطه اوج خود رسیده است.
شبکه بی بی سی یکی از تازه ترین گزارش های خود را به بررسی آخرین تحولات برگزیت اختصاص داده است. بی بی سی در این خصوص می نویسد:
"اتحادیه اروپا اعلام کرده است اکنون نوبت پارلمان انگلیس است تا گام بعدی را در خصوص خروج این کشور از اتحادیه اروپا بردارد و بر سر توافقات صورت گرفته میان طرفین متعهد شود.این مسئله منجر به ترک اروپا توسط انگلیس در این ماه ( ماه مارس) خواهد شد."
بی بی سی به نقل از دفتر نخست وزیر انگلیس گزارش داده است که ترزا می نهایت تلاش خود را در راستای تصویب طرح خروج از اتحادیه اروپا توسط پارلمان صورت داده است. با این حال بسیاری از مقامات و تحلیلگران معتقدند که عملا اتفاق خاصی نسبت به رأی‌گیری قبلی ( که شاهد رد طرح ترزا می بودیم ) نیفتاده و رای پارلمان انگلیس نیز همان رای منفی خواهد بود.
آنچه بی بی سی نمی‌گوید!
شبکه بی بی سی به مانند بسیاری از رسانه های انگلیسی، بسیاری از حقایق پشت پرده در خصوص برگزیت و سیاست‌های مشترک دو حزب سنتی این کشور در قبال خروج از اروپا ر ا بیان نکرده است. واقعیت امر این است که انگلیس باید در 29 ماه مارس از اتحادیه اروپا خارج شود اما نمایندگان پارلمان این کشور در ماه ژانویه به طرح ترزامی رای منفی داده و خواستار اعمال تغییراتی در آن شدند. با این حال به نظر می رسد در ماورای منازعه‌ای که میان موافقان و مخالفان طرح ترزا می شکل گرفته است، معادله عمیق‌تری در لایه های داخلی و امنیتی انگلیس طراحی شده است! نباید فراموش کرد که مطابق اظهارات مقامات هر دو حزب اصلی انگلیس، یعنی حزب کارگر و حزب محافظه کار، احتمال برگزاری همه پرسی دوباره در خصوص برگزیت منتفی نیست. پیش شرط برگزاری همه پرسی در این خصوص، "ایجاد گره‌های کور" در مسیر خروج انگلیس از اروپا و ایجاد مطالبه در میان افکا ر عمومی برای برگزاری همه پرسی
دوباره است. دولت ترزا می در ظاهر اعلام کرده است که خود را نسبت به خروج کشورش از اروپا ( وفق نتایج همه پرسی سال 2016) متعهد می داند اما در عمل مشغول هدایت افکار عمومی به سمت برگزاری همه پرسی دوباره است. تاکید می شود که برگزاری همه پرسی مجدد در خصوص برگزیت، هدف پشت پرده اصلی سران هر دو حزب سنتی انگلیس محسوب می شود.
در چنین شرایطی "پیچیده سازی معمای برگزیت" از سوی رسانه هایی مانند بی بی سی، سیاستی است که طی دو سال اخیر بارها شاهد آن بوده ایم. سوال اصلی اینجاست که دلیل هجمه های بی وقفه دستگاه‌های تبلیغاتی و رسمی و دولتی انگلیس علیه برگزیت و تلاش آنها برای بازگرداندن رای مردم از همه پرسی سال 2016 چه بوده است؟ به نظر می رسد در انگلیس شاهد انجام بازی هدفمندی هستیم که هنوز به نقطه پایان آن نرسیده ایم! نقطه پایانی که مسلما دموکراسی و رای مردم را در انگلیس و اروپا به شدت زیر سوال خواهد برد...


۱۳۹۷/۱۲/۲۱

اخبار مرتبط