مقامات خارطوم هیئت قطری را به سودان راه ندادند

یك روزنامه سعودی در مقاله‌ای تلاش كرده با بحرانی خواندن شرایط داخلی تركیه، به اردوغان این هشدار را بدهد كه «بهار تركیه‌ای» همانند آنچه بهار عربی خوانده در راه است.

به گزارش نما، صحنه منطقه غرب آسیا شاهد رقابت‌ها و دشمنی‌های چند ضلعی است که یکی از آن‌ها رقابت و در مواردی دشمنی آشکار محور سعودی و محور ترکیه‌ای - قطری است؛ به گونه‌ای که با نگاهی به رسانه‌های دو طرف به خوبی شاهد این موضوع خواهیم بود. مخصوصا که این روزها صحنه لیبی، سودان و الجزایر شاهد رقابت شدید محور ترکیه‌ای - قطری با محور سعودی است.

در همین ارتباط روزنامه الکترونیکی سبق عربستان سعودی در مقاله‌ای تلاش کرده با روایتی خاص شرایط داخلی ترکیه را بحرانی جلوه داده و به اردوغان در خصوص اعتراضات موسوم به «بهار ترکیه‌ای» هشدار دهد.

این روزنامه مدعی شده است که شرایط ترکیه ممکن است تا حدی برای اردوغان به وخامت پیش برود که منجر به انقلاب و برکناری او همانند اتفاقی که در کشورهای عربی رخ داد، شود و در کنار آن سرکوب معترضان، هم‌پیمانی با قطر و ایران، شکست در حل پرونده سوریه و اختلافات با همسایگان موجب بدنامی ترکیه شده است.

نویسنده این مقاله اما در ادامه نتوانسته منظور واقعی خود را از این انتقادات شدید پنهان سازد و نوشته است که روابط خوب ترکیه با کشورهای عربی (بخوانیم عربستان سعودی) همچون سابق نیست و اردوغان سیاست‌های تنش‌زایی را در قبال کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و مصر در پیش گرفته است.

این روزنامه سعودی همچنین تلاش کرده شرایط اقتصادی ترکیه را فاجعه‌بار جلوه دهد و در این باره نوشته است که جامعه ترکیه تا حد زیادی عصبانی است و ارزش لیر و همچنین رشد اقتصادی کاهش یافته و برخی بخش‌های اقتصادی وارد «چاه تاریکی» شده‌اند که هیچ آینده‌ای برای آن متصور نیست؛ به خصوص در بخش ساختمان‌سازی که عقب‌گرد محسوسی داشته است و بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی به خصوص سرمایه‌گذاران سعودی و عربی سرمایه‌های خود را از ترکیه خارج کرده‌اند و در نتیجه این موارد، قدرت مالی مردم به شدت کاهش یافته است.

در ادامه، این گزارش اوضاع صنعتی جامعه ترکیه را ملهتب و در صدد ورشکستگی نشان می‌دهد و می‌نویسد که تولیدات بخش صنعت در ترکیه 5.1 درصد در ماه فوریه گذشته در مقایسه با میزان مشابه سال گذشته کاهش داشته و با ذکر اینکه شرکت هوندا تا سال 2021 تولید خود را در ترکیه متوقف می‌کند، نتیجه گرفته است که کارخانه‌ها در حال تعطیل شدن هستند.

عربستان، امارات و مصر کشورهای ترکیه و قطر را حامی جریان اخوان‌المسلمین در منطقه می‌دانند، گروهی که از سوی هر سه کشور، تروریستی قلمداد می‌شود. حمایت ترکیه از «محمد مرسی» و کودتا خواندن اقدام ارتش مصر در برکناری وی باعث قطع روابط آنکارا و قاهره شده است. ترکیه همچنین یک متحد راهبردی برای قطر محسوب می‌شود و در حالی که این کشور از سوی کشورهای محور سعودی در محاصره قرار دارد، آنکارا به طور تمام و کمال در کنار دوحه ایستاده است.

به طور کلی رسانه‌های جریان سعودی هیچ ابائی ندارند که ترکیه را حامی درجه یک تروریسم در منطقه معرفی کنند.


۱۳۹۸/۱/۲۹

اخبار مرتبط