توانایی حزب‌الله در رمزگشایی پهپادهای اسرائیلی

عکس خبري -توانايي حزب‌الله در رمزگشايي پهپادهاي اسرائيلي

یك كارشناس مسائل خاورمیانه گفت: معارضه بحرین بر خلاف معارضه سوریه عاقلانه انتخاب كرد و به گاردهای نظامی متوسل نشد و به این ترتیب توانست مظلومیت خود را با تعداد شهدا به دنیا نشان دهد و غربی‌ها و سازمان‌های بین‌المللی نیز ناچار به انعكاس اخبار آن و پاسخگویی شدند.

به گزارش نما، حسین شیخ‌الاسلام مشاور امور بین الملل رئیس مجلس در گفتگو با مهر درباره نتایج اجرای پروژه عید قربان در سوریه گفت: تروریست‌ها در سوریه این پروژه را قبول نکردند اما آنهایی که کار نظامی می کردند پروژه را پذیرفتند.

وی با اشاره به این که پروژه عید قربان در سوریه تجربه خوبی بود، گفت: باید هر چیزی را براساس ظرفیت آن بررسی کرد و پس از 20 ماه درگیری و کشتار در سوریه این پروژه تا حدودی موفق بود.

شیخ‌الاسلام با بیان اینکه سوریه و ارتش این کشور، این پروژه را پذیرفتند، بیان کرد: گروه‌های ارتش آزاد نیزبه طرح عید قربان پایبند بودند و خیلی مهم است که ٱتش بس پس از 20 ماه حتی به طور نیمه کامل اجرا شود.

وی با تاکید بر اینکه آتش بس در سوریه به نفع بعضی از نیروهای فرامنطقه‌ای نیست، اظهار داشت: سیاست‌های آنها درگیری داخلی و تجزیه سوریه است؛ به این ترتیب که توانایی‌های یک ارتش را که برای جنگیدن با اسرائیل تجهیز شده بود، نابود کنند.

کارشناس مسایل خاورمیانه گفت:‌ متاسفانه آنها تا کنون موفق بوده‌اند و از گروه‌هایی که به آنها پول داده‌اند خواستند که از آتش بس پشتیبانی نکنند . بعضی از کشورها نیزاز مجموعه قاهره جدا شدند و اینها همان کسانی هستند که آتش بس به نفع‌شان نیست.

وی تاکید کرد: این کشورها و گروه‌ها افرادی هستند که به گروه خاصی پول می‌دهند تا با گذاشتن یک ماشین مواد منفجره در مقابل یک ساختمان دولتی آتش بس را نقض کنند. ما از دولت سوریه خواستیم که این اقدامات را نقض آتش بس تلقی نکند بلکه از آتش بس پشتیبانی کرده و خواست دشمنان سوریه را اجرا نکنند.

شیخ‌الاسلام خاطرنشان کرد: به هر حال این طرح نسبتاً موفق بود . تروریست‌ها همیشه ممکن است چنین کاری را انجام دهند مهم این است که درگیری نظامی صورت نگیرد و این تجربه باید ادامه و گسترش پیدا کند تا منجر به گفتگوهای ملی شود.

وی همچنین درباره وضعیت بحرین نیز تصریح کرد: باید واقعاً به مردم بحرین آفرین گفت؛ چرا که اگر کسی در بحرین نیز پیدا می‌شد و به ملت این کشور اسلحه می داد، حتماً وضعیت در بحرین خیلی خشن‌تر و خونریزی بیشتر از سوریه می‌شد.

شیخ الاسلام ادامه داد: معارضه بحرین بر خلاف معارضه سوریه عاقلانه انتخاب کرد و به گاردهای نظامی متوسل نشد و به این ترتیب توانست مظلومیت خود را با تعداد شهدا به دنیا نشان دهد و غربی‌ها و سازمان‌های بین‌المللی نیز که حاضر نبودند به این که اصلاً‌ در بحرین معارضه وجود دارد اعتراف کنند، ناچار به انعکاس اخبار آن و پاسخگویی شدند.

این کارشناس مسایل خاورمیانه خاطرنشان کرد: این موفقیت بزرگی است که مردم بحرین توانستند برخلاف سوریه بدون کمک گرفتن خارجی و مقابله نظامی و کشتار و خشونت آنچه را که می‌خواستند بیان کنند.

شیخ‌الاسلام درباره پهپادهای حزب‌الله و اینکه آیا حزب‌الله پیش از این نیز پهپادی داشته است، گفت: حزب‌الله پهپادهای دیگری را نیز به اسرائیل فرستاده و به طور کلی حزب‌الله در تکنولوژی پهپاد بر اسرائیل تسلط دارد.

وی با یادآوری دادگاه حریری بیان کرد: آن زمان این موضوع در دادگاه مطرح شد که حزب‌الله اقدام به ترور حریری کرده است و به همین منظور حزب‌الله فیلمی را منتشر کرد که پهپادهای اسرائیلی را به دست آورده که حریری را از خانه تا محل کارش کنترل کرده‌اند و این فیلم توسط پهپادهای اسرائیلی گرفته شده بود که حزب‌الله توانسته بود رمز ارسال پهپادها را بشکند و عکس‌ها را منتشر کند.

شیخ‌الاسلام تصریح کرد:‌به این ترتیب مشخص شد که در جنگ 2006 حزب‌الله این تکنیک را داشته و توانسته نسبت به اسرائیل برتری اطلاعاتی داشته باشد. تمام عکس‌ها و فیلم‌هایی که اسرائیلی‌ها از صحنه عملیات تل‌آویو ارسال می‌کردند در اختیار حزب‌الله بوده است.

وی تاکید کرد:‌ البته برای حزب‌الله خیلی گران بود که این موضوع را اعلام کند اما چون می‌خواست دادگاه حریری را از مسیر غلط خارج کند و دخالت اسرائیلی‌ها را نشان دهد ناچار به این کار شد.

شیخ‌الاسلام گفت: حزب‌الله می‌تواند پهپادهای اسرائیل را رمزگشایی کند و این امر نشان می دهد که اگر بخواهد می‌تواند آنها را به زمین بنشاند و این در حالی است که آنها نتوانسته‌اند حزب‌الله را رصد کنند و زمانی که موفق به این کار شدند پهپاد حزب‌الله به دیمونا نزدیک شده بود. این موضوع به این مفهوم است که تجهیزات ساخت ایران به دیمونا که بمب اتمی تولید می‌کند نزدیک تر است تا تجهیزات اسرائیلی به فوردو که ما برای مسایل صلح آمیز استفاده می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اسرائیلی‌ها نتوانستند پهپاد حزب‌الله را بنشانند به همین دلیل ناگزیر شدند آن را مورد هدف قرار دهند، ولی حتماً به نفع‌شان بود که پهپاد را به دست بیاورند و متوجه شوند که از چه نقاطی فیلمبرداری کرده است و حساسیت‌های آن چه بوده و در آینده باید برای مقابله چه اقداماتی صورت دهند.

وی با اشاره به اینکه زمانبندی پهپاد نیز خیلی مهم است بیان کرد: نتانیاهو یک جنجال تبلیغاتی برای جنگ در زیر حفاظت گنبد آهنی انجام داد و با جنگ تبلیغاتی تلاش داشت تا از دو طرف نامزدهای آمریکایی امتیاز بگیرد اما ارسال پهپاد نشان داد که این گنبد چندان هم آهنی نیست بلکه کاغذی است و به این ترتیب صهیونیست‌ها به نتانیاهو گفتند که ساکت باشد چرا که نمی‌تواند از حقوق آنها دفاع کند و به همین دلیل نیز سخن نتانیاهو عوض شد.

شیخ الاسلام خاطرنشان کرد: جامعه صهیونیستی به سمت تندروی می‌رود چرا که نابودی خود را اثبات می کند. نتانیاهو نیز به دنبال این است که از این تندروی برای انتخاب مجدد خود استفاده کند و اسرائیل برای شکست روحیه‌ای که پهپاد ایجاد کرده بود و اینکه بتواند این شکست را جبران کند به سودان حمله کرد.

۱۳۹۱/۸/۱۴

اخبار مرتبط