تلاش "آبه" برای كاهش تنش میان آمریكا و ایران

نخست‌وزیر ژاپن با بیان اینكه تماس‌های نزدیكی با آمریكا در موضوع تحولات اخیر در تنگه هرمز دارد، گفت كه برای كاهش تنش‌ها با ایران تلاش می‌كنند.

به گزارش نه، درپی پیشنهاد واشنگتن به توکیو برای مشارکت در ائتلاف دریایی نظامی در خلیج فارس ، «آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن امروز (دوشنبه) اعلام کرد که برای کاهش تنش‌ها با ایران تلاش می‌کند.

اخبار سیاسی- آبه در پاسخ کوتاهی به سوال خبرنگاران طی کنفرانس مطبوعاتی در مقر حزب لیبرال دموکرات ژاپن، با بیان اینکه تلاش توکیو بر کاهش تنش‌ها با ایران است، گفت: «ما به تماس‌های نزدیک با ایالات متحده در موضوع [تنش‌ها در] تنگه هرمز ادامه می‌دهیم».

وی با بیان اینکه پیش از اتخاذ هرگونه تصمیمی برای پیوستن به ائتلاف آمریکا،‌ باید نقش منحصر به فرد خود در کاهش تنش‌ها بین ایران و دیگر کشورها را اجرا کنند، توضیح داد: «ما سنت دیرینه‌ای در دوستی با ایران داریم و من در دفعات مختلفی با رئیس جمهور و دیگر سران این کشور دیدار کرده‌ام».

به نوشته خبرگزاری «رویترز» نخست‌وزیر ژاپن همچنین افزود: «قبل از اتخاذ هر تصمیمی برای اقدامات آتی، ژاپن تمایل دارد تمام تلاش خود برای کاهش تنش‌ها بین ایران و ایالات متحده را به کار ببندد».

آبه ضمن اشاره به لزوم مطلع شدن از نیّات و تفکرات آمریکایی در پس طرح ائتلاف دریایی، گفت اما دو کشور در این زمینه ارتباط نزدیکی خواهند داشت.

مطلب پیشنهادی
سفر از تو، جاباما! اجاره ویلا و اقامتگاه با پشتیبانی 24 ساعته

سفر از تو، جاباما! اجاره ویلا و اقامتگاه با پشتیبانی 24 ساعته

این در حالی است که وی شامگاه گذشته نیز در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با بیان اینکه منتظر شنیدن منطق آمریکایی‌ها درباره طرح ایجاد ائتلاف نظامی دریایی در خلیج فارس و تنگه هرمز هستند، تاکید کرده بود: «در همین حال، ژاپن روابط دوستانه‌ای هم با ایران دارد».

آبه در ادامه افزود که ژاپن به تلاش‌های دیپلماتیک خود برای برقراری ثبات در منطقه ادامه می‌دهد و در همین زمینه قصد دارد با «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران دیدار کند.

رسانه‌های ژاپن گزارش کردند که پیشنهاد آمریکا برای پیوستن ژاپن به ائتلاف ضد ایرانی در خلیج فارس ممکن است در دیدار چند روز آتی « جان بولتون » مشاور امنیت ملی کاخ سفید به توکیو در دستور کار قرار گیرد.

پیشتر نیز یک رسانه ژاپنی از دیدار محتمل نخست وزیر ژاپن با رئیس‌جمهور ایران در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل در سپتامبر (شهریور) خبر داده بود.

به نوشته «ژاپن تایمز»، یک منبع مطلع گفت که آبه شینزو مایل است در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با حسن روحانی دیدار و گفت‌وگو کند.

این در حالی است که مقام‌های ژاپنی چهارشنبه گذشته گفتند که بعید است توکیو به طرح آمریکا در زمینه تشکیل ائتلاف نظامی برای مراقبت از کشتی‌های تجاری در «تنگه هرمز» و «باب المندب» بپیوندد.

۱۳۹۸/۴/۳۱

اخبار مرتبط