پیام مهم دستگیری مدیرعامل ایران خودرو

هرچند كه خبر بركناری و دستگیری هاشم یكه زارع مدیرعامل یكه زارع پایان تلخی در كارنامه وی بود ولی حاوی یك پیام مهم بود:"تیم جدید قوه قضائیه با هیچ كسی تعارف ندارد حتی هاشم یكه زارع ". ولی چرا"حتی هاشم یكه زارع".


به گزارش نما، هرچند که خبر برکناری و دستگیری هاشم یکه زارع مدیرعامل یکه زارع پایان تلخی در کارنامه وی بود ولی حاوی یک پیام مهم بود:"تیم جدید قوه قضائیه با هیچ کسی تعارف ندارد حتی هاشم یکه زارع ". ولی چرا"حتی هاشم یکه زارع". مگر هاشم یکه زارع کیست که قوه قضائیه با وی نیز مماشات نخواهد کرد.

شاید آن کسانی که با عملکرد یکه زارع آشنا هستند، به خوبی پاسخ این سوال را بدانند ولی قطعا برای آن کسانی که اطلاعی از عملکرد وی ندارند، این سوال مطرح می شود که فارغ از جایگاه حقوقی یکه زارع به عنوان مدیرعامل بزرگترین خودروساز کشور، چرا اقدام اخیر قوه قضائیه در دستگیری وی مهم می باشد.

شاید بهترین مرجع برای پاسخ به این سوال، دستگاه های نظارتی باشند که بعد از بررسی های نهایی می توانند با جزئیات موضوع را شفاف کنند ولی به نظر می رسد اشاره به بخشی از عملکرد یکه زارع در ایران خودرو بتواند گوشه ای از پاسخ این سوال را روشن کند.

هاشم یکه زارع کیست؟

هاشم یکه زارع همان کسی است که در دوران مدیریت وی، تعاونی اعتبار ایران خودرو بدون اخذ مجوز از بانک مرکزی فعالیت کرده است. در وصف فعالیت های این تعاونی غیرمجاز همین بس که در سال 1395، یک قطعه زمین در کوهک را از شرکت مسکن سازمان حسابرسی با مدیریت آقای فاضلی می خرد. آقای فاضلی همان کسی است که تا پایان سال 1396 سرتیم حسابرسی ترازهای مالی ایران خودرو بوده است. جالب اینجا است که رئیس حراست این تعاونی مرتضی خسروی، برادر همان خسروی معروف است.

· هاشم یکه زارع همان کسی است که به استناد روزنامه رسمی در دوران مدیریت ش افراد مختلف سیاسی، دولتی و موثر در بازه های زمانی مختلف عضو شرکت های تابعه این شرکت بوده اند از جمله: حسین نوابی(رئیس سابق سازمان حمایت) سیدزاده اقدم(مدیرسابق امور مجلس وزارت صنعت)،ولی ملکی(کمیسیون صنعت مجلس)، نوروززاده(مدیرعامل سابق پتروشیمی)، عبدالحسین فریدون(پسرعموی رئیس جمهور)، مهدی مونسان، بهزاد اعتمادی(معاون ایدرو)، علی عسگری(معاون ایدرو)، کاظم چهره گشا، خانم علیرضایی(رئیس اداره صمت خراسان رضوی)، سعید لیلاز(عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران)

· هاشم یکه زارع همان کسی است که در دوران مدیریت ش،مهدی برازجانی(پسررئیس حفاظت نهاد ریاست جمهوری)،سیدمهدی حجازی(برادر حجازی معروف)،ساری(فرزند ساری بزرگ)،مصریان(خواهرزاده رجل مطرح) در گروه ایران خودرو در حالی مسئولیت داشتند که برخی بستگان نزدیک آنان در نهادهای نظارتی ایران خودرو مشغول به خدمت بودند.

· هاشم یکه زارع همان کسی است که مصطفی خان کرمی، در بازه زمانی قابل ملاحظه ای معاون فروش وی در ایران خودرو بوده است. خان کرمی که از پشتوانه پرقدرت برادرش برخوردار است.

· هاشم یکه زارع همان کسی است که در دوران مدیریت ش، نمایندگی 1172 ایران خودرو را به افرادی از جمله زینب شمخانی، سید علیرضا میرمحمدعلی واگذار می شود.

· هاشم یکه زارع همان کسی است که در دوران مدیریت ش، مسعود وثوق از سال 1393 تا اواسط 1397 معاون خرید ایران خودرو بود که بعد از آن با حکم یکه زارع عضو هیئت مدیره ایساکو شد ولی به یکباره از ایران خارج می شود و تاکنون برنگشته است.

· هاشم یکه زارع همان کسی است که در دوران مدیریت ش، ایران خودرو از ابتدای سال 1396 تا پایان خرداد 1397، در حدود48900 خودرو را که قیمت آن بالای 45 میلیون تومان است، زیان ده و کمتر از هزینه تمام شده آنان می فروشد و مشخص نیست این خودروها به چه کسانی و کدام نمایندگی ها فروخته شده است.

· هاشم یکه زارع همان عضو حقوقی شرکت سرمایه گذاری سلیم در هیئت مدیره ایران خودرو است در حالی که غالب سهام این شرکت متعلق به تعاونی اعتبار غیرمجاز ایران خودرو است.

· هاشم یکه زارع همان کسی است که در دوران مدیریت ش تا قبل از تحریم ها(از 1392 تا پایان 1396) نه تنها تولید ایران خودرو زیاد نشد، بلکه زیان انباشته گروه ایران خودرو رشد قابل ملاحظه ای داشت و حدود 8 هزار نیروی کار به مجموعه ایران خودرو اضافه شد.

· هاشم یکه زارع همان کسی است که در مجمع عمومی سهامداران در پایان سال مالی منتهی به 1397، علی رغم اینکه گروه ایران خودرو با زیان خالص 84.959.235 میلیون ریال، سود قابل تخصیص منفی 80.630.537 میلیون ریال، زیان خالص هر سهم 5503 ریال روبرو شد ولی نه تنها کسی از وی انتقاد نکرد بلکه از وی نیز تقدیر شد.

این مطالب تنها بخشی از عملکرد هاشم یکه زارع در ایران خودرو است که تاکنون در رسانه ها منتشر شده است. قطعا اگر نقاط مختلف و عملکرد ده ها شرکت تابعه این شرکت مورد ارزیابی جدی قرار گیرد، نکات قابل توجه بسیاری قابل رصد می باشد.

این ویژگی ها و اتفاقات رخ داده در دوران مدیریت هاشم یکه زارع، در 6 سال اخیر نه تنها منجر به تغییر وی نشده بود بلکه همان طور که ذکر شد، در آخرین مجمع سالیانه از وی علی رغم عملکرد ناکارآمد تشکر شد. حال به یکباره بعد از تشکر مجمع، قوه قضائیه وی را دستگیر می کند. آن هم کسی را که از پشتوانه های قدرتمندی برخوردار است که بخشی از آن گفته شد.

۱۳۹۸/۵/۳۰

اخبار مرتبط