امتناع كشاورزان از تحویل گندم به دولت

ایمانی گفت:سال گذشته ۹.۵ میلیون تن گندم از كشاورزان خریداری شد كه این امر نشان می‌دهد میزان خرید نسبت به سال قبل ۱۵ تا ۲۰ درصد افت داشته است.

به گزارش نما، علیقلی ایمانی نایب رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم اظهار کرد: بنابر آخرین آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون حدود ۸ میلیون تن گندم از کشاورزان سراسر کشور خریداری شده است.

اخبار اقتصادی- وی با اشاره به اینکه برداشت گندم تا ۲۵ شهریور ادامه دارد، افزود: با توجه به امتناع کشاورزان از تحویل گندم به دولت و افت میزان خرید نسبت به مدت مشابه سال قبل، وزیر جهاد به کشاورزان هشدار داده که مراکز خرید تنها تا پایان شهریور گندم تولیدی را تحویل می‌گیرد.

ایمانی ادامه داد: سال گذشته ۹.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شد که این امر نشان می‌دهد میزان خرید نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵ تا ۲۰ درصد افت داشته است.

نایب رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران از پرداخت ۹۰ درصد مطالبات گندمکاران خبر داد و گفت: وزیر جهاد کشاورزی دستور داده که مطالبات کشاورزان در اسرع وقت به طور کامل پرداخت شود.

وی با تاکید بر این مسئله که نرخ خرید تصمینی گندم حداکثر تا پایان شهریور باید اعلام شود، بیان کرد: تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی همانند سنوات گذشته، کشاورزان را برای کشت گندم دچار تردید می‌کند که به همین خاطر از شورای اقتصاد انتظار می‌رود که با نرخ پیشنهادی وزارت خانه موافقت کند.
ایمانی ادامه داد: براساس متوسط هزینه‌های تولید گندم در استان‌های مختلف، عملکرد ۳ تا ۴ تن در هکتار و تورم اعلامی بانک مرکزی نرخ پیشنهادی ما برای خرید تضمینی گندم در سال زراعی جدید ۲ هزار و ۵۵۰ تومان است که امیدوارین مسئولان شورای اقتصاد با این نرخ موافقت کنند تا آینده تولید گندم در کشور دچار چالش نشود.

وی با اشاره به اینکه تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی بر خودکفایی گندم اثر گذار است، بیان کرد: اگرچه قاچاق گندم به سبب ورود دستگاه‌های نظارتی از مرز‌های کشور امکان پذیر نیست، اما برخی دلالان اقدام به احتکار گندم در انبار‌ها کردند که هر روز در استان‌های مختلف مسئولان نظارتی، انبار‌های گندم‌های احتکار شده را شناسایی می‌کنند، در حالیکه با اعلام نرخ منصفانه چنین مسائلی اتفاق نمی‌افتد.

نایب رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران در پایان تصریح کرد: فردا نشستی با کمیسیون کشاورزی مجلس داریم تا نظر کمیسیون را در ارتباط با نرخ پیشنهادی خرید تضمینی گندم بشنویم.

۱۳۹۸/۶/۱۰

اخبار مرتبط