گرانی دلار و خداحافظی مربیان خارجی

عکس خبري -گراني دلار و خداحافظي مربيان خارجي

می‌توان امیدوار بود كه رایزنی با مسئولان علاقه‌مند به فوبتال و والیبال كشورمان بتواند گره كور فعلی را باز كرده نگرانی اهالی ورزش بابت خداحافظی احتمالی كارلوس كی روش و خولیوولاسكو با ورزش ایران را مرتفع سازد.

به دنبال بالا رفتن نرخ دلار، بحران اقتصادي به ورزش هم رسيده است. هم اكنون بيش از 30 مربي خارجي در رده‌هاي مختلف ملي رشته‌هاي ورزشي مشغول به فعاليت هستند كه گراني دلار آينده همكاري با آنان را دچار چالشي جدي كرده است!
طبق محاسبات صورت گرفته پيش از گراني دلار در ازاي بيش از 30 مربي خارجي، ماهيانه حدود 300 هزار دلار هزينه مي‌شد كه مبلغي معادل حدود 500 ميليون تومان در ماه بود. پس از گراني بي رويه و لجام گسيخته دلار در كشورمان حقوق ماهيانه مربيان خارجي شاغل در فدراسيون‌هاي ورزشي رقمي بالغ بر يك ميليارد تومان را شامل شده كه تبعات فراواني در پي داشته است. از آنجايي كه بودجه فدراسيون‌ها محدود است و مسئولان بر اساس اين بودجه با مربيان خارجي خود قرارداد بسته‌اند و با عنايت به اينكه فكرش را هم نمي‌كردند دلار به اين شكل گران شود و نرخ آن سير صعودي داشته باشد دستمزدمربيان خارجي از بودجه فدراسيون فراتر رفته است!
بر همين اساس مسئولين فدراسيون‌هاي مختلف از طريق كميته ملي المپيك نامه‌نگاري‌هاي بسياري با بانك مركزي انجام دادند كه جواب همه آنها يكي بود: «ورزش در اولويت بانك مركزي براي دريافت ارز دولتي نيست!»
البته بانك مركزي نيز دلايل موجهي داشت. بنابر اين سه راه بيشتر براي فدراسيون‌هاي ورزشي باقي نمانده است:
1- به طريقي قانوني قرارداد مربيان خارجي خود را فسخ كنند.
2- با مربيان خارجي به شكلي كنار بيايند و سازش كنند كه آنها مبلغي پايين‌تر از رقم قرارداد دلاري خود دريافت كنند.
3- تعداد مربيان خارجي خود را تعديل كنند.
بنابر اخبار واصله فدراسيون‌هاي قايقراني، دووميداني، شطرنج و چند فدراسيون ديگر گزينه‌هاي 1و2 را برگزيدند و فدراسيون شمشيربازي نيز ترجيح داد سه مربي خارجي خود را به يك مربي تقليل دهد!
از طرفي فدراسيون فوتبال كه همواره بيشترين بودجه را داشته نيز براي پرداخت قرارداد «كرالوس كي روش» به مشكل برخورده و شنيده مي‌شود شرايط فدراسيون واليبال نيز براي تمديد قرارداد «خوليوولاسكو» وخيم شده است!
حتي شنيده مي‌شود سرنوشت كارلوس كي روش نيز بستگي به نتيجه بازي حساس ايران و ازبكستان در روز چهارشنبه 24 آبان ماه جاري دارد و...
از طرفي ديگر مشكلات ارزي و كمبودها باعث شده تا فدراسيون فوتبال بر خلاف گذشته رغبتي به اعزام خبرنگار، عكاس و مشوق همراه تيم‌هاي ملي نداشته باشد كما اين كه تيم ملي فوتسال و تيم ملي جوانان در سفر به تايلند و امارات بدون خبرنگار، عكاس و مشوق راهي مسابقات شدند!
پرسش اصلي اينجاست؛ حال بايد چه كرد!؟ محدوديت ارز به معناي تعطيلي ورزش نيست. بايد چاره انديشي كرد و به «اقتصاد مقاومتي» در ورزش روي بياوريم.
اين درست كه با بحران دلار شرايط بسيار سختي بر اوضاع و احوال ورزش ايران حاكم شده است اما اين مسأله فقط مختص ورزش نيست. اگر چه احتمال خداحافظي با مربيان شايسته‌اي چون كارلوس كي روش و خوليو ولاسكو مي‌تواند اسباب نگراني تمامي دلسوزان ورزش را فراهم سازند، منتهاي مراتب فراموش نبايد كرد كه مربيان ايراني هم شايستگي‌هاي فراواني دارند.
تكراري نويسي است اگر بگوييم هر چهار مدال طلاي ايران در مسابقات المپيك لندن حاصل تلاش محمدبنا و كوروش باقري دو مربي شايسته ايراني بود اما مي‌توان گفت شايد اين بحران فرصت بسيار مناسبي براي ساير مربيان ايراني باشد تا خودي نشان بدهند و از زيرسايه بلند مربيان خارجي خارج شوند.
هر چند مي‌توان اميدوار بود كه رايزني با مسئولان علاقه‌مند به فوبتال و واليبال كشورمان بتواند گره كور فعلي را باز كرده نگراني اهالي ورزش بابت خداحافظي احتمالي كارلوس كي روش و خوليوولاسكو با ورزش ايران را مرتفع سازد.
روزنامه شما

۱۳۹۱/۸/۱۷

اخبار مرتبط